توآ - ذاتما


توآ - ذاتما

« شکوه پیر هستی »

نگاهي به ورزش‌هاي رزمي،‌مبارزه‌اي و هنري

نگاهي به ورزش‌هاي رزمي،‌مبارزه‌اي و هنري


ورزش‌هاي رزمي و مبارزه‌اي بسيار گسترده‌اند و تفاوت‌هاي خاصي بين آنها وجود دارد. وجود رشته‌ها، ماده و سبک‌هاي مختلف باعث شده تا طرفداران شناخت کمتري نسبت به اين رشته‌ها داشته باشند.
اين رشته‌هاي ورزشي را مي‌توان به دو دسته دروني و بروني تقسيم کرد ورزش‌هاي دروني آرامتر و بدون خشونت هستند و ورزش‌هاي بروني خشونت بيشتري دارند.پايگاه اينترنتي Koifaire دو نوع خاص اين رشته‌هاي ورزشي را شرح داده است.

ورزش‌هاي مبارزه‌اي مانند يک دوئل هستند، يک مبارزه رو در رو و بين دو رزمنده. ورزش‌هاي مبارزه‌اي بسيار زيادند و حتي بعضي از آنها ناشناخته‌اند.

* اين ورزش‌ها چه تفاوتي با ورزش‌هاي رزمي دارند؟

خیلی مواقع ترکيبي از ورزش‌هاي مبارزه‌اي و رزمي انجام مي‌شوند. تفاوت بين اين دو نوع ورزش ممکن است مبهم باشد. هنگامي که يک ورزش رزمي شکل رقابت نداشته باشد، (مثل دفاع شخصي)، ورزش رزمي محسوب مي‌شود در غير اين صورت مبارزه اي است.

ورزش‌هاي رزمي از ريشه ورزش‌هاي هنر جنگجويي هستند و در اين ورزش‌ها همه حرکت‌ها مجاز است.

ورزش‌هاي مبارزه‌اي قوانين بسيار محکمي دارند و از همه اعضاي بدن مبارز محافظت مي‌کنند. بيشتر مواقع ورزش‌هاي رزمي تنها يک ورزش نيستند، بلکه از يک فلسفه و آداب و رسوم خاص پيروي مي‌کنند. ورزش‌هاي رزمي و مبارزه‌اي بسيار متنوع هستند. رشته‌هاي مختلف اين ورزش‌ها را مي‌توان در دو دسته بيان کرد.

- رشته‌هاي دروني‌:

اين رشته‌ها خشن نيستند، اصول اخلاقي و فلسفه يک مساله اساسي در اين ورزش‌ها است. کساني اين ورزش‌ها را انجام مي‌دهند که نمي‌خواهند ضربه بخورند و مي‌خواهند از پيوند بين جسم و روح آگاهي پيدا کنند. هدف اين رشته‌ها ، گسترش شخصيت است. ورزش‌هايي که آرامش بسياري مي‌آورند مانند تاي چي چوان و شينگ يي پوآن بسيار تکنيکي هستند.

- رشته‌هاي بروني

اين رشته‌ها شامل بيشتر ورزش‌هاي مبارزه اي و رزمي هستند. به اين رشته‌ها فيزيکي و خشن گفته مي‌شود.

بيشتر اين رشته‌هاي بروني ورزش‌هاي دفاعي هستند مانند جودو، جويجيتسو، کشتي، دفاع شخصي. مبارزان از قدرت حريفانشان براي استفاده عليه آنها استفاده مي‌کنند.

جودو ورزشي است که به کودکان توصيه شده است براي اين که از بدن خود آگاهي پيدا کنند و تعادل بدن خود را حفظ کنند به آن رو بياورند. بعضي رشته‌هاي بروني، ورزش‌هاي تهاجمي گفته مي‌شود مانند بوکس، کونگفو، کيک بوکسينگ، شمشيربازي، کاراته، تکواندو و نينجوتسو.

در اين ورزش‌ها مبارزان از قدرت حريفان خود استفاده نمي‌کنند، بلکه از قدرت خود استفاده مي‌کنند.

ورزش‌هاي مبارزه‌اي بروني بيشتر ورزش‌هايي هستند که در آنها رقابت حاکم است و روحيه‌ي بسيار ورزشي نياز است.

* فوايد و مزاياي ورزش‌هاي مبارزه‌اي و رزمي

فوايد ورزش‌هاي مبارزه اي بسيار زيادند. ورزشکاران اين رشته‌ها مقاومت و سرعت پيدا مي‌کنند و واکنش و هماهنگي حرکاتشان بالا مي‌رود.

همچنين انعطاف پذيريي آنها همراه با آگاهي از بدنشان و اعتماد به نفس آنها افزايش مي يابد. به علاوه، اين رشته‌هاي ورزشي به ورزشکاران مي‌آموزند که چطور از خود دفاع کنند و استرس خود را در شرايط مختلف کنترل کنند.

بيشتر ورزش‌هاي مبارزه‌اي درجه بندي دارند و مي‌توان ورزشکار را ارزيابي کرد و مسابقات با توجه به وزن و سطح ورزشکاران صورت مي‌گيرند. با اين وجود در اين ورزش‌ها که برخورد زيادي در آنها وجود دارد ممکن است اتفاقاتي همچون پيچ خوردگي در نواحي مختلف بدن اتفاق بيافتد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 22 تير 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?


© All Rights Reserved to kungfutoafire.LOXBLOG.COM / Theme by:
bahar 20

?