توآ - ذاتما


توآ - ذاتما

« شکوه پیر هستی »

براي كسب آمادگي جسماني چه بايد كرد؟

 

براي كسب آمادگي جسماني چه بايد كرد؟


اشاره

مطلب پيش رو، با اين كه در درجه اول براي واليباليست ها تنظيم شده و راههاي درست تمرين كردن را براي آنها شرح مي دهد و شكل هاي مختلف كار با وزنه و تمرينات قدرتي را براي ورزشكاران واليبال ترسيم مي كند اما در نگاهي وسيع تر و بسيط تر، كاربردي كلي براي تمام ورزشكاران دارد و براي ورزشكاران سايررشته هاي ورزشي نيز بي فايده نيست. اين مطلب مي گويد نقش آمادگي جسماني و توان فيزيكي در پيشبرد اهداف ورزشي در دنياي امروز تا چه حد پراهميت است و راهكارهاي لازم را در اين زمينه ارائه مي دهد.

يك بازيگر كلاس بالاي واليبال بايد صاحب ويژگي هاي فني، فيزيكي و روحي لازم باشد و در دنياي امروز ورزش، آمادگي جسماني همان قدر مهم است كه مهارت هاي فني و كشش روحي. و امروزه روز براين باورند كه قدرت روحي يك ورزشكار فقط زماني شكل مي گيرد كه بتواند توازن خوبي بين آمادگي فيزيكي و برنامه هاي آماده سازي فني خود ايجاد كند و هيچگاه از نظر بدني احساس كمبود نكند.

يكي از اولين وظايف يك مربي اين است كه ابتدا شاگردانش را از نظر بدني چك كند و ببيند چقدر كشش دارند. در اين ارتباط مربي بايد حتماً همه ويژگي هاي شاگردانش را بشناسد ، هر رقابت و مسابقه اي را كه پيش رو است، تخمين بزند و اهداف درستي را براساس شرايط موجود براي تيمش تعيين كند. قسمت بعدي تعيين خط مشي كار براي رسيدن به هدف است.

كارهاي انفجاري

روش اخير مرسوم در واليبال كه به آن «رالي» مي گويند و باعث مي شود هر تيمي چه با زدن سرويس و چه بدون آن در صورت خواباندن توپ در زمين حريف صاحب امتياز شود. برديناميك و پرتحرك بودن بازيهاي اين رشته افزوده است و به همان ميزان نقش آمادگي جسماني و نياز به آن را در واليبال بالا برده است و اصولاً واليبال ورزشي است كه كارهاي انفجاري و پرشهاي لحظه اي و واكنش هاي ثانيه اي در آن بيشترين سهم را دارد. به همان ميزان زمان بازيابي توان (موسوم به «ريكاوري») در اين ورزش بيشتر و اين امر، حساس تر شده است. امروزه در واليبال براي اين كه از حريف امتياز بگيريد، بايد از هر جهت براي واكنش هاي سريع و اجراي حركت هاي سرعتي آماده باشيد و اگر «سرعت» مي خواهيد بايد از نظر جسمي كاملاً ساخته و پرداخته باشيد.

لزوم آگاهي

شايد استدلال شود هنوز نقش تكنيك و مهارت هاي فني در اين ورزش به حد زيادي مي رسد و جز اين هم نيست. از زماني كه پست و واژه ليبرو براي واليبال مرسوم شد، دنياي واليبال به اين سمت رفت كه كارها و وظايف را در اين ورزش حرفه اي تر و دقيق تر كند و وارد جزئيات شود. با اين حال چه ليبروها و چه بازيگران ساير پست ها بايد نسبت به آنچه از بدن خود طي تمرينات و مسابقات مي طلبند و در خصوص چارچوب وظايف شان، كاملاً مهيا و آگاه باشند و بدانند چه مي كنند. فراموش نكنيد كه هر انسان و ورزشكاري از نظر بافت عضلاني يك سري ويژگي هاي منحصر به فرد دارد كه با سايرين به كلي فرق مي كند و طبعاً در برنامه ريزي هاي كلي براي يك تيم بايد اين را لحاظ كرد و همان چيزي را از ورزشكار خواست كه بدنش جواب مي دهد. هرچه وظايف محوطه به بازيكنان بيشتر ميشود، به همان ميزان كارهاي مربيان بدنسازي خطيرتر و مهمتر مي شود زيرا بايدآنها را به اوج آمادگي برسانند.

سريع تر از گذشته

سيستم رالي كه پيشتر وصفش آمد، باعث شده طول مدت مسابقات واليبال تا حدي كوتاه تر شود، زيرا در هر لحظه اي امتيازي رد و بدل مي شود. اما به همان نسبت از واليباليستها چالاكي بيشتري نيز طلب مي شود و بايد سريع تر از گذشته عمل كنند تا بتوانند با شتاب فزون تري كه بر ورزش شان حاكم شده است، بهتر و بيشتر كنار بيايند و هماني باشند كه سيستم رالي مي طلبد و توصيه مي كند. شكي نيست كه هرچه حركت تان فني تر و بيشتر مبتني بر مهارتهاي فردي و گروهي باشد، بدون صرف انرژي چشمگير بدني قادر به كسب امتياز خواهيد بود. اما اگر بدن تان به اندازه كافي قوي نباشد، در نهايت در كورس و رالي هاي دشوار واليبال كم خواهيد آورد و اين، شامل هر ورزش ديگري هم مي شود. گاهي در يك رالي، توپ ۱۵بار از اين سو به آن سوي تور منتقل مي شود و اگر به اندازه كافي چالاك نباشيد، كم خواهيدآورد. اين را هم فراموش نكنيد كه در دنياي امروز ورزش تعداد مسابقات در هر رشته اي بسيار بيشتر از گذشته شده و اين امر، همه را فرسوده كرده است.

بدن نبايد خشك شود

شرايط به گونه اي است كه در عمل هيچ ورزشكاري نمي تواند اميدوار به ريكاوري كامل در جريان يك تورنمنت و در حد فاصل هر يك از بازيهاي آن باشد. اينجا است كه نقش آمادگي جسماني و مربيان بدنساز در ورزش مدرن، مهمتر و خطيرتر مي شود. هميشه بايد توان و زوري در ساقها و رانهاي ورزشكار ذخيره نگه داشته شود تا وي بتواند در قبال هر توپ شليك شده توسط رقيب واكنش لازم را نشان بدهد و كم نياورد. اين روزها در جهان رسم است كه براي رسيدن به اين مقصود ورزشكاران را به اتاقهاي كار با وزنه و بدنسازي مي برند و آنجا به تمرينات فيزيكي و كششي هرچه بيشتر وامي دارند. در عين حال پزشكان و كارشناسان بر اين نكته اصرار دارند كه سياست فوق نبايد باعث خشكي بدن يك ورزشكار و كاهش كارايي و انعطاف او شود و نبايد همه چيز را در عضلات در هم پيچيده او جست وجو كرد و برعكس بايد اجازه داد يك واليباليست تند وتيز و آماده بازگشت توپ در هر لحظه باشد.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: جمعه 20 فروردين 1395برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

مسابقات بین المللی دو مارتن

 

مسابقات بین المللی دو ماراتن از نقش رستم تا دروازه ملل تخت جمشید با حضور 30 کشور روزشنبه مورخه 1395/01/21 در تخت جمشید برگزار می گردد.

اعضای منتخب تیم شهرستان اقلید برای حضور در این مسابقات :

1- روح الله رضایی

2- محمد علی اسلمی


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: جمعه 20 فروردين 1395برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?


© All Rights Reserved to kungfutoafire.LOXBLOG.COM / Theme by:
bahar 20

?