توآ - ذاتما


توآ - ذاتما

« شکوه پیر هستی »

فواید انجام حرکات و تمرینات کششی قبل از ورزش:

 

فواید انجام حرکات و تمرینات کششی قبل از ورزش:

 
پژوهشگران می گویند گرچه نتایج تحقیقات جدید نشان داده است تمرینات کششی قبل از ورزش به طور کامل جلوی آسیب‌دیدگی را نمی‌گیرد. اما با این وجود بهتر است حرکات کششی آرام و تکراری قبل از ورزش صورت گیرد .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  بررسی‌های پژوهشگران آکادمی جراحان ارتوپدی با انجام یک تحقیق بر روی بیش از  سه هزار دونده اکه به دو گروه مساوی تقسیم شده بودند و یک دسته قبل از اغاز دو به مدت سه تا پنج دقیقه نرمش و حرکات کششی انجام می دادند و گروه دیگر تمرینات کششی نداشتند . نشان داد طی ۳ ماه شانزده درصد ورزشکاران دچار آسیب شدند که تعداد آنها در هر گروه مساوی بود. البته این گفته به آن معنا نیست که باید تمرینات کششی را کنار گذاشت.

حرکات کششی آرام و تکراری می‌تواند تا حد زیادی سبب پیشگیری از بروز بسیاری از آسیب‌های شدید شود. کشش باعث می شود که بافت های ماهیچه ای در امتداد یکدیگر قرار گرفته و بالطبع فرایند بهبودی پس از یکسری تمرینات طاقت فرسا تسریع پیدا کند.

اگر بافتها دچار در هم پیچیدگی شده باشند، قسمت های آسیب دیده نیاز به زمان بیشتری برای التیام یافتن پیدا می کنند. بدن سازهای حرفه ای به خوبی می دانند که بهبودی تا چه حد حائز اهمیت می باشد. زمانی که خوب شدن ماهیچه ها برای مدت زمان زیادی به طول بینجامد، کل چرخه ورزشی قطع شده و مشکل پیدا می کند و به همین دلیل رشد ماهیچه ها به تعویق می افتد.

تحقیقات گویای این مطلب است که حرکات کششی از احساس درد و سخت شدگی ماهیچه در روز بعد که به دلیل ساخته شدن اسید لاکتیک در ماهیچه می باشد جلوگیری می کند.

حرکات کششی می تواند از گرفتگی عضلات نیز جلوگیری کند. برخی از عضلات مانند ماهیچه های پشت پا ( از زانو تا مچ پا) بیش از سایر ماهیچه دچار گرفتگی می شوند. بدن به طور طبیعی در مقابل کششهای بیش از حد از خود واکنش نشان می دهد.

از طریق انجام حرکات کششی فرد قادر می شود تا قابلیت انعطاف پذیری بدن خود را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش دهد. این امر سبب می شود تا تمام قسمت های یک ماهیچه به حرکت واداشته شوند. این کار برای بدن سازها بسیار مفید است چرا که به دلیل خستگی و در هم پیچیدگی این امکان وجود دارد که ماهیچه ها احساس خستگی کرده و کل قسمت ها در تمرین ها فعالیت نکنند، اما با کمک از حرکات کششی گرفتگی عضلات به پایین ترین میزان خود می رسد  .▪ حرکات کششی را نرم و آهسته انجام دهید.

انجام نرم و آهسته حرکات به شما کمک می‌کند تا عضلات تان ریلکس شوند و از این‌رو سبب لذت‌بخشی و سودمندی بیشتر حرکات کششی می‌گردد. هم‌چنین، سبب جلوگیری از بروز کشیدگی و پارگی‌های عضلانی‌ای می‌شود که معمولاً در اثر انجام حرکات سریع و ناگهانی رخ می‌دهند.

به یاد داشته باشید که نباید حرکات کششی تبدیل به فعالیتی دردناک شوند. کشش باید لذت‌بخش، آرامش‌دهنده و سودمند باشد با این وجود، هنوز بسیاری از افراد عقیده دارند که برای حصول بهترین نتیجه از حرکات کششی باید مدام خودشان را در معرض درد و عذاب بدهند. این یکی از بدترین اشتباهاتی است که معمولاً در هنگام انجام حرکات کششی رخ می‌دهد.

پس از تمرین های سخت و شدید، ماهیچه ها باید خود را باز سازی کنند. در این حالت بافت هایی که در هم پیچیده شده اند این کار را دشوار ساخته و فرایند بهبودی را کند می کنند. زمانی که شما ماهیچه های خود را می کشید، بافتهای عضلانی در امتداد هم قرار گرفته و جریان خون در انها تسریع پیدا می کند. درست مثل کشیدن یک لباس چروک. این امر همچنین باعث می شود که وترها انعطاف پذیری بیشتری پیدا کنند.

تحقیقات گویای این مطلب است که حرکات کششی مانع از بروز آسیب دیدگی و سخت شدگی ماهیچه ها می شوند. همچنین از احساس درد و سخت شدگی ماهیچه در روز بعد که به دلیل ساخته شدن اسید لاکتیک در ماهیچه می باشد جلوگیری می کند. حرکات کششی می تواند از گرفتگی عضلات نیز جلوگیری کند. برخی از عضلات مانند ماهیچه های پشت پا ( از زانو تا مچ پا) بیش از سایر ماهیچه دچار گرفتگی می شوند.

بدن  طور طبیعی در مقابل کششهای بیش از حد از خود واکنش نشان می دهد. از طریق انجام حرکات کششی فرد قادر می شود تا قابلیت انعطاف پذیری بدن خود را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش دهد. این امر سبب می شود تا تمام قسمت های یک ماهیچه به حرکت واداشته شوند. این کار برای بدن سازها بسیار مفید است چرا که به دلیل خستگی و در هم پیچیدگی این امکان وجود دارد که ماهیچه ها احساس خستگی کرده و کل قسمت ها در تمرین ها فعالیت نکنند، اما با کمک از حرکات کششی گرفتگی عضلات به پایین ترین میزان خود می رسد.

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 31 تير 1396برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

اسید لاکتیک چیست؟


اسید لاکتیک چیست؟

تجمع اسید لاکتیک و درد عضلات در بدن

 سلولهای عضلانی پس از انجام ورزش و فعالیتهای شدید، به علت عدم داشتن فرصت کافی برای استفاده از اکسیژن ، در نتیجه مصرف انرژی و سوخت و ساز،” اسید لاکتیک” تولید می کنند. تجمع این ماده در عضلات ، باعث ایجاد درد می شود، که ممکن است تا 48 ساعت ادامه یابد و به تدریج با جذب “اسید لاکتیک”، درد عضلات نیز کاهش یابد.

 حال در پاسخ به این سوال که چگونه می توان تولید این ماده را کاهش داد، می توان گفت با تمرینهای خاصی مانند عادات تغذیه ای مناسب و روشهای خاص ورزشی می توان از تولید این ماده تا حدی جلوگیری نمود.

 حائز اهمیت است بدانیم چگونه و چرا “اسید لاکتیک” در عضلات و ماهيچه ها تجمع می یابد؟ به هنگام انجام تمرینات ورزشی، گلوکز یا قند خون، مورد استفاده و سوخت و ساز سلولهای عضلات قرار گرفته و به یک ماده شیمیایی به نام ” پيرو وات” تبدیل می شود . زمانی که ورزش به آرامی انجام گیرد، اکسیژن کافی به راحتی در دسترس سلول قرار گرفته و ” پيرو وات ” را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند ، که دی اکسید کربن نیز از طریق شش ها از بدن خارج می شود.

 اما در صورتی که ورزش با شدت و سرعت بیشتری انجام گیرد، برای تبدیل تمام” پيرو وات” به دی اکسید کربن و آب، اکسیژن کافی در دسترس قرار نمی گیرد و در نتیجه بخشی از پيرو وات ها به اسید لاکتیک تبدیل می شود، و سبب احساس درد در عضلات شده و مانع از فعالیتهای عادی آنها می شود.

 نقش تغذیه و مایعات

توجه داشته باشید باید به هنگام فعالیتهای ورزشی، از قبل آب کافی مصرف کرده باشید. همچنین به هنگام ورزش و پس از آن از مواد غذایی استفاده کنید که به راحتی قابل هضم و جذب باشند. علاوه بر این ، تغذیه پس از ورزش باید شامل ترکیبات “کربوهیدرات” و “پروتئین”  باشد.

نحوه ورزش

انجام تمرینات ورزشی با فاصله های کم، سبب کاهش تولید” اسید لاکتیک ” خواهد شد. باید برنامه زمانی ورزش را به دو یا سه روز در هفته برسانید. ورزشهای گاه گاهی شامل ورزشهای سخت، توام با ورزشهای ملایم و متوسط است. بدین ترتیب بدن شما خواهد آموخت که چگونه” اسید لاکتیک” ایجاد شده از ورزشهای شدید را خنثی کند. در نتیجه به هنگام مسابقه های ورزشی، می توانید بدون احساس اثرات منفی” اسيد لاکتيک” در ماهیچه های خود، به مدت طولانی تر ورزشهای سخت تری انجام دهید.

به طور کلی تغذیه خوب، استفاده از مایعات به مقدار کافی و انجام ورزشهای مناسب ورزشی به شما این امکان را خواهد داد، تا بتوانید بدون اثرات منفی” اسید لاکتیک ” بر ماهیچه ها و محدود شدن فعالیت عادی آنها ورزشهای سخت و شدید خود را انجام دهید.

 

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 31 تير 1396برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

بررسی دستگاههای تولید انرژی بدن

 

بررسی دستگاههای تولید انرژی بدن

باتوجه به اینکه تامین انرژی در فعالیتهای متفاوت بصورت مختلفی در بدن انجام میگیرد لذا شناخت دستگاههای تولید انرژی بدن برای مربیان و ورزشکاران امری ضروری است.

الف) سیستم هوازی: در این سیستم انرژی مورد نیاز بدن با حضور اکسیژن صورت می پذیرد.سوخت مورد نیاز این سیستم از طریق کربوهیدراتها،چربی ها و پروتیینها تامین میگردد.

فعالیتهای هوازی فعالیتهایی با شدت کم و مدت زمان طولانی مبباشند که میتوکندری(نیروگاه سلول)نقش بسزایی را در تولید انرژی ایفا می کند.با انجام این فعالیتها تعداد و حجم میتوکندریها افزایش یافته و سیستم هوازی نیز تقویت میگردد.ورزشهایی مانند دو صحرانوردی و ماراتن،دوچرخه سواری استقامتی از این سیستم استفاده می شود.

ب) سیستم غیر هوازی: ۱-فسفاژن ۲-اسیدلاکتیک

فسفاژن(ATP-PC):در این سیستم انرژی مورد نیاز بدون حضور اکسیژن و سریعا تولید میشود. فعالیتهایی  با شدت بالا و مدت زمان کم(زیر۲۰-۱۰ثانیه)در این سیستم جای می گیرند،که در آنATP و PC تولید انرژی می نماید. مانند: پرش طسول،پرتاب نیزه،دو ۵۰ متر و ... .

سیستم اسید لاکتیک:در سیستم اسید لاکتیک یا گلیکولیز بی هوازی بدون حضور اکسیژن از طریق تجزیه ناقص گلوکز اسید لاکتیک تولید می شود.و نهایتا ATP و انرژی مورد نیاز بدن تامین می گردد.

در این سیستم تجمع اسید لاکتیک در سلولهای عضلانی و خون سبب خستگی می گردد.

در فعالیتهای شدید حدود ۲ الی ۳ دقیقه از این سیستم استفاده میشود.فعالیتهایی مانند دو ۴۰۰ متر،شنای ۲۰۰ متر و کشتی را می توان در این سیستم قرار داد.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 31 تير 1396برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

چه ساعتی از روز بهترین زمان برای تمرینات ورزشی است؟

 

چه ساعتی از روز بهترین زمان برای تمرینات ورزشی است؟

ورزش های مداوم قلبی-عروقی مثل پیاده روی، پله نوردی و دوچرخه سواری به مدت حداقل 30 دقیقه در روز موجب سوختن چربی می شود و اهمیتی ندارد که چه ساعتی از روز انجام شود. اما اگر می خواهید از هر دقیقه آن، نهایت استفاده را ببرید، بهتر است که زودتر از خواب بیدار شده و صبح ها قبل از صبحانه، این تمرینات را انجام دهید.

 انجام تمرینات ورزشی با شکم خالی سه مزیت عمده در مقایسه با دیگر ساعات روز دارد:

الف- صبح زود قبل از خوردن هر نوع غذایی، سطح گلیکوژن (ذخیره قندها در بدن) در ماهیچه ها و کبد پایین است. اگر ساعت7 شب شام می خورید و ساعت 7 صبح نیز صبحانه تان را میل می کنید، 12 ساعت بدون غذا خوردن را گذرانده اید. در این 12 ساعت گرسنگی و غذا نخوردن، سطح گلیکوژن پایین می آید تا گلوکز (قند خون) مورد نیاز بدن را تامین کند. در نتیجه، شما با بدنی خالی از گلیکوژن و سطح قند خون پایین از خواب بیدار می شوید و بدن آماده سوزاندن چربی هاست. میزان چربی که می توانید بسوزانید نامشخص است، اما تحقیقات نشان داده است که در این حالت تا 300 درصد بیشتر چربی می سوزانید.
فواید مربوط به نرمش های روزانه فقط به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی خلاصه نمی‌شود، بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث بالا رفتن سطح بهداشت روانی، بهبود کیفیت عمر را به دنبال خواهد داشت

ب- دومین مزیت انجام تمرینات صبح زود، آثاراین ورزش ها است. وقتی تمرینات ورزشی قلبی-عروقی را انجام می دهید، نه فقط چربی می سوزانید، بلکه همچنان پس از اتمام تمرینات نیز چربی می سوزانید. چرا؟ چون تمرینات شدید، متابولیسم بدن را حتی برای ساعت ها پس از تمام شدن ورزش بالا نگه می دارند.

اگر تمرینات را هنگام شب انجام دهید، در طی تمرین چربی می سوزانید، اما از مزیت دوم دیگر بهره ای نخواهید برد، چون وقتی به خواب می روید، متابولیسم بدنتان سریعا پایین می آید. سوزاندن چربی فقط دلیل انجام تمرینات در صبح زود نیست.

 ج- سومین مزیت انجام تمرینات صبح زود، اشتیاق و انرژی است که همه ی روز با شما می ماند. هر چه تمرین تان دشوارتر باشد، میزان این انرژی و شور و شوق به دست آمده هم بیشتر خواهد شد.

ممکن است صبح زود از خواب بیدار شدن برایتان دشوار باشد، اما همیشه نتیجه‌ی کارهای سختی را که به اتمام رسانده اید، به خاطر دارید. چقدر برایتان شیرین و عالی بوده است.

همیشه نتایجی را که از انجام ورزش در صبح زود، به دست می آورید، در ذهن نگه دارید. کم کم این مسئله برایتان به صورت عادت درخواهد آمد و دیگر دشواری روزهای اول را نخواهید داشت.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 31 تير 1396برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

سونا و فوايد آن

 

سونا و فوايد آن


سونا يکي از فعاليت هايي است که تقريباً همه ورزشکاران با آن آشنا هستند و در سطح قهرماني و حرفه اي و آماتوري به آن توجه خاصي دارند. اولين بار، فنلاندي ها سونا (خشك) را به كار گرفتند. گفته مي شود از هر سه خانه در فنلاند، يكي داراي سونا است. فنلاندي ها معتقدند سونا بدن را از استرس ها و سموم آزاد مي كند . سونا باعث آرامش اعصاب ، كاهش استرس ، ايجاد وجد و شادماني مي شود . در عين حال با ايجاد دوره هاي سرد و گرم شديد در بدن ( رفتن به سونا و پريدن در حوضچه آب سرد  )  مي تواند قدرت تمركز و هوشياري شخص  را بالا ببرد . بطوريكه بعضي افراد ترجيح مي دهند صبح ها و در شروع كار به سونا بروند . اما سونا رفتن بهتر است در پايان روز و قبل از رفتن به رختخواب صورت گيرد تا باعث ايجاد خواب عميق تر شود . " وقتي كه شما سونا ميرويد مي توانيد مانند يك نوزاد به خواب آرام فرو رويد "

هدف از سونا رفتن

يكي از هدفهاي اصلي از سونا رفتن ، پاك كردن بدن از طريق تعريق است . منافذ بدن باز مي شوند و سموم موجود در بدن از طريق عرق كردن به بيرون دفع مي شوند .
اكثر كساني كه استفاده از سونا را تجربه كرده اند اذعان مي كنند كه اين كار باعث شادابي و تسكين درد هاي آنان شده است . سونا مي تواند باعث تسكين اثرات سرما خوردگي شود . سبب نيرو بخشيدن به عضلات بعد از تمرينات ورزشي مي شود و رنگ چهره را روشن مي كند .
بسياري از مردم به قدرت شفا بخشي  سونا در برطرف كردن افسردگي پس از بيرون آمدن از سونا  اعتراف دارند . هنگامي كه بدن احساس آرامش مي كند و سرشار از انرژي مي شود ، متعاقب آن ذهن و احساس هم حالت بهتري پيدا مي كنند .

 
سونا چه اثري روي بدن ما مي گذارد ؟

هنگامي كه شما سونا مي گيريد گرماي ناشي از آن باعث مي شود جريان خون به سمت پوست افزايش يابد و غدد عرق تحريك شوند . عرق كردن باعث دفع يك سري از مواد زايد در بدن       مي شود وبدن را از دست اين مواد نامطلوب خلاص مي كند.

قرار گرفتن در حمام بخار يا سونا باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن مي شود . در اثر اين افزايش حرارت ، عروق خوني گشاد مي شوند و جريان گردش خون در پوست بالا مي رود همين امر باعث افت فشار خون در مويرگها و سياهرگها مي شود و درمجموع فشار خون پائين مي آيد سپس با بالا رفتن ضربان قلب ، فشار خون به حالت طبيعي بر مي گردد .

آيا سونا باعث كاهش وزن مي شود ؟

اگرچه هنگام سونا گرفتن بدن احساس سبكي مي كند ولي بخش زيادي از آن به دليل از دست رفتن آب و مايعات بدن است واگرچه همين امر ممكن است بطور موقت وزن بدن را كاهش دهد ولي بلافاصله بعد از جبران آب به حالت اول برمي گردد . ( بايد دقت شود كه : قبل ، هنگام ، و بعد از سونا حتما  مقادير كافي آب نوشيده شود تا بدن با كمبود آب مواجه نشود .همچنين لازم است مواد معدني  مصرف شوند تا  موازنه  الكتروليت هاي بدن  به هم نخورد در واقع اين موضوعي است كه اگر به آن توجه نشود ممكن است خطر آفرين باشد ) .

 
اما سونا اثرات سودمند بسياري دارد از جمله اينكه :

* تعريق باعث دفع سموم بدن مي شود .

* با فعال شدن غده هاي عرق ؛ پوست نيز نرم مي شود و حالت بهتري پيدا مي كند

* سونا اثرات ضد سرطان دارد چون سيستم ايمني بدن را تحريك و تقويت مي كند .
* سونا رفتن باعث باز شدن منافذ پوست مي شود . واين در حفظ سلامتي پوست فوق العاده مؤثر است.

* سونا و استفاده از جكوزي آب سرد مي تواند در بالا بردن توان عمومي بدن و مقابله با  بيماري  بخصوص سرما خوردگي شود .

*استفاده از سونا علاوه بر فوائدي كه براي تندرستي و سلامت دارد باعث ايجاد احساس خوشايندي در انسان مي شود و در زيبايي چهره و لطافت پوست هم تاثير بسزايي دارد .

       
  به موارد زير هم مي توان اشاره كرد :

*   باعث رفع خستگي عضلات و بهبود سريع  گلو درد مي شود.
*   كمر درد و آتريت را تسكين مي دهد
*   باعث مقابله با سرما خوردگي وبرطرف شدن مشكل سينوسها مي شود .
*  وضعيت و ظاهر پوست بدن را بهبود مي بخشد .
* به دليل فعال شدن سيستم شبه مرفيني مغز، تسکين جسمي و روحي غير قابل تصوري براي فرد ايجاد مي شود.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 31 تير 1396برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?


© All Rights Reserved to kungfutoafire.LOXBLOG.COM / Theme by:
bahar 20

?