توآ - ذاتما


توآ - ذاتما

« شکوه پیر هستی »

جمله انگیزشی ورزشی

 
ازشکست نهراسید. شکست جرم نیست بلکه داشتن هدف کوچک و ناچیز جرم است. در تلاشهای بزرگ ، حتی ناکام ماندن نیز با شکوه است.
بروسلی

برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 29 اسفند 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

بعد از باشگاه چی بخوریم



بعد از باشگاه چی بخوریم




شما موقع ورزش سعی زيادي می کنید و بیشتر تمرکزتان بر روی عملکرد بهتر برای رسیدن به اهدافتان است. شما معمولاً توجه بیشتری به وعده ی غذایی قبل از ورزش خود دارید تا وعده ی غذایی پس از ورزش. ولی استفاده از مواد مغذی مناسب بعداز ورزش درست به اندازه چیزی که پیش از ورزش می خورید اهمیت دارد.

اکنون بیایید ببینیم بعد از ورزش چه بخوریم تا بتوانیم حداکثر استفاده را از ورزشی که کرده ایم، ببریم.

غذاهای مناسب برای بعد از ورزش برای انتخاب غذای بعد از ورزش به دنبال مواردی باشید که به سادگی هضم میشوند زیرا جذب مواد مغذی را سرعت می بخشند. غذاهای کاملی را انتخاب کنید که مملو از درشت مغذی ها باشند که عبارتند از:

اهمیت غذا بعد از ورزش

زمانی که ورزش می کنید، گلیکوژن بعنوان یک منبع انرژی در عضلات مصرف می شود. با انقباض مکرر عضلات فیبرهای تشکیل دهنده آن، دچار سایش و استهلاک می شود. به همین علت است که در انجام حرکت های سنگین عضلات شما حس خستگی و احتیاج به استراحت دارند. بدن شما به گونه خودکارعلایمی برای خوردن ماده های مغذی و تأمین دوباره انرژی به شما می دهد. به همین علت است که غذا بعد از ورزش انرژی از دست رفته را برای انجام حرکات ورزشی بعدی تأمین کنید.

تغذیه بعد از ورزش باید چطور باشد؟

بعد از تمام شدن ورزش زمان سوخت گیری است؛ ولی نه آن سوخت گیری که شما فکرش را می کنید! که در یخچال را باز کنید و به بهانه این که ورزش کرده اید هرچه هست متعلق به شما باشد!

چه مدت پس از پایان ورزش باید غذا بخورم؟

خيلي ها فکر می کنند برای این که وزن کم کنند باید پس از ورزش هم تا ساعت ها چیزی نخورند و گرسنگی بکشند تا لاغر شوند، ولی حقیقت چیز دیگری است. لازم است که به فاصله کمی بعد از پایان ورزش غذا بخورید. اما این به این معنی نیست که تا دمبل ها را زمین گذاشتید، فوري سراغ کیف غذا یا اشپزخانه بروید…! بلکه درصورتی که عرض نیم ساعت یا یک ساعت بعد از ورزش غذا بخورید، خيلي خوب است.

بعد از ورزش چه کنیم

مایعات

مایعات بنوشید؛ ولی در این جا مایعاتی که دارای کربوهیدرات های ساده هم باشند. مانند آب پرتقال و آبمیوه های دیگر؛ یعنی مایعاتی که علاوه بر آب سالم و عاری از هرگونه آلودگی حاوی کربوهیدرات ها و الکترولیت هایی مثل سدیم و پتاسیم هم باشند.

کربوهیدرات

شما با ورزش کردن میزان زيادي کربوهیدرات سوزانده اید؛ یعنی همان سوخت اصلی عضلات؛ ولی توجه داشته باشید 20 تا 60 دقیقه بعد از ورزش بهترین و مهم ترین زمان برای سوخت گیری کربوهیدراتی است. در این موقع عضلات با سرعت زيادي کربوهیدرات های خورده شده را جذب می کنند و عضله سازی انجام می شود.

میوه هایی که فروکتوز پایین دارند مثل لیمو ترش، لیمو شیرین، زردآلو، آلو، طالبی، تمشک (مصرف میوه هایی که فروکتوز بالا دارند مثل سیب و هندوانه و هلو را کاهش دهید)

بعضی کربوهیدراتها عبارتند از:

– کینوا

– برنج قهوه ای

– اجیل

– نان گندم کامل

پروتئین

خوردن غذاهای پروتئینی به بازسازی بهتر عضلات و عضله سازی کمک خواهد کرد؛ ولی از آنجایی که مهم ترین نقش در عضله سازی پس از ورزش را کربوهیدرات ها دارند، بهتر است برای این منظور از غذاهایی استفاده کنید که دارای هم پروتئین و هم کربوهیدرات اند. مثل نان و غلات کامل، سیب زمینی پخته، ساندویچ کره بادام زمینی و غیره.

بهترین منبع های پروتئین برای خوردن بعد از ورزش کردن کدامند؟

– انواع تخم مرغ

– ماهی سالمون  

– ماهی تن

– مرغ و جوجه گریل شده یا کبابی

– اوتمیل حو دو سر یا آب پنیر و یا پروتئین گیاهی

– پنیر کاتیج

– توفو( پنیر سویا)

– لوبیا و غلات

بهترین اندازه استفاده پروتئین یعنی به ازای هر پوند از وزن تان احتیاج به ۰.۱۴ تا ۰.۲۳ گرم پروتئین دارید. به عبارت ديگر چنانچه وزن حدود ۶۸ کیلوگرم است به ۲۱ تا ۳۵ گرم پروتئین بعد از ورزش کردن احتیاج دارید.

بعد از ورزش چه میوه ای بخوریم

از چربی چشم پوشی کنید

هرچند چربی برای بدنمان انرژی فراهم می کند، ولی بسیار دیر هضم است و مدت زمان زيادي طول میکشد تا به انرژی قابل استفاده بدل شود. اکسیژن زيادي لازم است تا چربی بسوزد، پس در خوردن بستنی اسراف نکنید!

از مصرف چربی ها خودداری کنید:پیش از پوشیدن کتانی ها و آماده گشتن برای ورزش مطمئن شوید که غذاهای چرب و سرخ شده نخورده باشید برای این که این نوع غذاها انرژیتان را تحلیل می برد.

از قند دوری کنید

بهتر است که از مصرف قندهای تصفیه شده که ميزان انسولین خون را افزایش داده و باعث افزایش سریع و افت قند خون می شود، جلوگیری کنید؛ از جمله این قندها میتوان به نوشیدنی های شیرین، شکلات ها، غلات، ماست های شیرین، آبنبات رنگی و نوشیدنی های انرژی‌زا اشاره کرد.

بعد از ورزش چه بخوریم تا لاغر شویم؟

– خرما

– عسل

– موز

– شیر

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 28 اسفند 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

قبل از ورزش کردن چه نکاتی را باید رعایت کنیم

قبل از ورزش کردن چه نکاتی را باید رعایت کنیم

۱- اگر برنامه ورزشی شما قرار است در ساعات اولیه صبح باشد حداقل یک ونیم ساعت زودتر از لحظه آغاز ورزش از خواب بیدار شوید تا عضلات شما زمان کافی برای آماده شدن و بیدار شدن را داشته باشند.

۲- قبل از اینکه ورزش کردن را آغاز کنید ، خصوصا"  اگر زمان آن صبح باشد حتما کمی آب،شیر یا آبمیوه تازه بنوشید تا به رفع غلظت خون شما در ساعات اولیه صبح کمک کند.

۳- حرکات کششی و نرمشی را حداقل به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید. حتی اگر برنامه ورزشی شما یک پیاده روی مختصر باشد

۴- اگر می خواهید بعد از صبحانه ورزش کنید ،  حداقل یک ساعت فاصله زمانی بین صبحانه وآغاز ورزش را رعایت کنید، به دلیل اینکه در این مدت خون اطراف معده تجمع می کند تا به هضم سریع تر و راحت تر غذا کمک کند اما برای ورزش کردن شما به حضور خون در عضلات نیاز دارید و این دوگانگی به نفع شما نیست.

۵- با توجه به وضعیت هوا  وفصلی که در آن به سر می بریم لباس مناسب با هوا را به تن کنید وحتما"  از لوازم ورزشی مرغوب استفاده کنید چه بسا که استفاده از لباس و لوازم ورزشی غیر استاندارد بیشتر برای سلامت انسان ضرر داشته باشد.

۶- البته در این قسمت به استفاده از کفش ورزشی مناسب و مرغوب توصیه اکید می شود زیرا پا، قلب دوم است.


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: یک شنبه 24 اسفند 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

آيا ممكن است ورزش موجب افزايش وزن شود؟

آيا ممكن است ورزش موجب افزايش وزن شود؟
 
اين يك موضوع جنجالي و بحث برانگيز است كه در نتيجه يك مطالعه بيان شد. آيا اين موضوع حقيقت دارد ؟ دكتر تيموتي چرچ در يك مطالعه در سال 2009 بر روي زنان يائسه نشان داده است كه كاهش وزن در زناني كه ورزش مي كردند بسيار كمتر از حد مورد انتظار و ميزان پيش بيني شده در آغاز مطالعه بود.

 محققان مي گويند كه اين مسئله احتمالا مربوط به تاثير محرك ورزش بر اشتها است. هر چه كالري بيشتري بسوزانيد ميل بيشتري به خوردن پيدا مي كنيد. بنابراين رژيم غذايي متعادل هميشه اولين قدم براي كاهش وزن است.

 ورزش زماني به كاهش وزن شما كمك مي كند كه به دقت مقدار غذاي دريافتي خود را كنترل كنيد.

 اگر همزمان با فعاليت بدني اشتهاي شما افزايش يابد و مدام كالري بيشتري دريافت كنيد روند كاهش وزن مناسبي نخواهيد داشت.

فراموش نكنيد كه ورزش كالري مي سوزاند و طبيعتا به بدن شما فرم مناسبي مي دهد و اگر رژيم غذايي متعادلي داشته باشيد به خوبي به هدف خود دست مي يابيد.

در اينجا يك سوال ديگر هم وجود دارد و آن اينكه آيا عضلاتي كه استفاده نمي شوند به چربي تبديل مي شوند؟

ورزش و چاقی

 در واقع نه ، بافت عضله و بافت چربي دو بافت مجزا هستند. اما اگر يك فرد ورزشكار و عضلاني ناگهان ورزش را متوقف كند و به اندازه قبل غذا بخورد سلولهاي بافت عضلاني او چروكيده شده و سلولهاي بافت چربي متورم و پر تر مي شوند.

 به دليل كاهش حجم بافت عضلاني در عوض افزايش بافت چربي در آغاز اين فرايند ممكن است ترازو تغييري در وزن نشان ندهد. اما مدتي بعد افزايش وزن قابل مشاهده شده و شكل بدني فرد را به هم خواهد زد.

 براي اينكه اطمينان حاصل كنيد كه چنين اتفاقي براي شما نمي افتد به ميزان متعادلي غذا بخوريد و با ورزش كردن با شدت و تناوب مناسب ، توازن و تعادل صحيحي در بافتهاي عضلاني و چربي بدنتان برقرار كنيد.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: یک شنبه 5 اسفند 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?


© All Rights Reserved to kungfutoafire.LOXBLOG.COM / Theme by:
bahar 20

?