توآ - ذاتما


توآ - ذاتما

« شکوه پیر هستی »

مُرداب

 

مُرداب

مُرد...آب

/در فراسوی اندیشه ها هنری نمایان می شود که دلهارا به خود مجذوب و انسان را مات ومبهوت وحیران می نماید .

انسان شکوه وجاودانه از سرای هستی است که در هستی اش عاشقانه به سوی معشوق سیر می نماید .

در جنگل سبز ستونهای برافراشته از جان ، دلشان در گرو خاک دستشان به نیایش وراز، به دورادور هم ، به گرداگرد هم، دوران تا دوران ، سر سبزشـان به اندیشه ی رشد روان با برفراشتگی وتوان ...

 گام به گام ، قدم می زنم ، گرداگردم شادمانی وطراوت ، زیبایی وزندگی ، جنبش وپیچش ، آوازها و ها و هو و هیاهو...فریاد بودن ! تمامی اینها را به گوش جان می شنوم و به چشم جان می بینم وحس می کنم خود را در خود می جویم و این همه احساس بودن را در خود می پویم ، رسیدن را به زیبایی احساس می کنم .در این زیبایی خلقت به مرداب !!! می رسم ، مرداب مرده  ، حس از تنش رفته ، تن در خفا خفته ،جانش سیاه ، قلبش کبود ، روح از تنش رفته در خاک مرده ی خود نیست شده با نیستی همراه شده در این میدانگاه نبرد اندیشه پیروز شده .

در سبزهای بر افراشته از توان سبزهای زنده وروئیده مردابی خفته ، مرداب در لابلای رویش در پای روییدن وتکامل در نبود اندیشه خفته است به نبود اندیشه مرده است مردگی در ذاتش خفته .

دنیای سرسبز و برافراشته ی کونگ فو در این وطن مردابی در آن پیدا شده ، مسئولیت ها مدیریت ها وبرنامه ریزیهایش ، در محیط و داخل این مرداب قرار گرفتن در باتلاق گل ولای فرو رفتن به عمق گل و به عمق تاریکی و سیاهی رفتن است نه بر فرش بودن نه بر عرش بودن در عمق گل ولای و سیاهی مدفون شدن است ،نه فریاد توان نه جوشش وخروش نه شنیده شدن نه دیدن نه حرکت وپیچش ومواجهای دوران در دوران .

محو شدن ،غرق شدن ،پوچ شدن و هیچ شدن تنها وتنها اینها را دیدن وشنیدن

مرداب در دل جنگل سر سبز گنداب شده ، ظلمت وتاریکی این مرداب مثال انسانهای راکد شده ،انسانهای مانده درپشت در توان که ایستاده و در جا مرده اند ، نه پویایی نه دانایی و نه تفکرو اندیشه ی پویا ،آنها در حرکت مرده اند و توان ونای حرکت ندارند ،نایشان به ناتوانی افتاده و ذهنشان به تلاطم وناهماهنگی و دشواری ، از هراس روئیدن مرده اند ،اینان واماندگان وجامانگان از جوشش وخروش افتاده از پا افتادگان در جاافتادگانند چه مرده هایی اند این واماندگان از حرکت جامانده ،ماندگان پشت در توان افتاده .

سرای هستی :

انسان شکوه وجاودانه از سرای هستی است که در هستی اش عاشقانه به سوی معشوق سیر می نماید ،ازسر تا پا سراسر جان می شود و در دریای عشق به شوق خواستن وتوانستن وشدن تشنه ی بی تاب می شود .

جان :

جان در جهان انسان عظمت وشکوه هستی است ،رهایی است این جاودانه ی نهفته ،دلداگی وجان جهان در نهان انسان جاودانگی است در جهان عاشق اندیشه ای پرشور نهفته است ،اندیشه ی جهان عاشق تجلی گاه وجان او جاودان است .

با نیرویی که در نهادمان به نهادینه گذاشته شده با دلی و سری پر شور وشوق رهسپار این هنر الهی (توآ) هنر خدایی می شویم تا به شکوه جان آمدن این وطن جهانی در جهان هستی و جهان وطنی تن وروانمان به جان می کوشیم تا جان شدن و به هستی درآمدن و در هستی جان شدن

فرزانگی :

ورودمان به دنیایی از سوگندها ونیایش هاو اندیشه ها و عارفانه هاست ، از بودن به شدن و سر در بالین دلدادگی با اندیشه های فرزانگی دادن این سیر انسان در جهت رشد وتعالی و شناخت به سوی اهداف جهانی وجان شدن و جهانی از حرکت وپویایی به سوی پایایی وجاودانگی است ، دل واندیشه در گرو معشوق نهادن و سر سپردن فرزانگی است .

فروزان شدن :

پیدا کردم خود را در خود سراسر جهان خود را فرزوان نمودم و شکوه وعظمت سیاره ی تن را غرق در عظمت بیکران هستی کردم و این جهان سراسر شکوه را به شادمانی زیستن و به حقیقت وجاودانه پیوستن و به خدایی رسیدن سیر نمودم .جهان ملکوتی از الهی و سیر در رهایی است .

 آنچه که روشن است از ازل وآغاز روشن بوده و آنچه در ظلمت وتاریکی است با تلاش و سعی و کوششی بسیار با شمعی در شعاع خود روشن می شود و با دلهره ای آب می شود و نور خاموش و روشنایی محو و تاریکی دوباره بر میگردد.

تا به شکوه جان آمدن این وطن جهانی در جهان هستی و جهان وطنی تن وروانمان به پویش و به کوششیم .

 

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 24 بهمن 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

حرکات کششی : اصول و ضروریات

 

حرکات کششی : اصول و ضروریات

چه تعداد از شما پیش از شروع ورزش های روزانه خود حرکات کششی انجام میدهید؟ اگر جزء ورزشکاران فصلی هستید باید بگویم که احتمالا هیچ کدامتان چندان تمایلی به انجام حرکات کششی ندارید. بیشتر افراد این حرکات را به این خاطر که تصور می کنند هیچ گونه فایده و اهمیتی نداشته و تاثیر چندانی بر روی بدن نمی گذارند، انجام نمیدهند.

عملکرد حرکات کششی به چه صورت می باشد؟

پیش از توضیح این مطلب که حرکات کششی چه تاثیراتی را در بر دارند، باید مطالبی در مورد عملکرد ماهیچه ها بدانیم. ماهیچه ها از دسته ای از رشته های عضلانی که عضله را تشکیل می دهند، درست شده اند که این رشته ها به نوبه خود از بافت های بسیار کوچکتری تشکیل می شوند. به علاوه در ماهیچه ها نوعی پوششهای وتری، مقداری چربی و رگ های خونی می باشد که ساختمان ماهیچه را پیچیده تر می کنند و عملکرد عضلات نیز به همین موارد بستگی دارد. ورزش باعث می شود که هر یک از قسمت های مختلف ماهیچه بر رو هم فعل و انفعال متقابلی بگذارند. زمانی که شخص یکی از ماهیچه های خود را منقبض می کند، پوشش های وتری شروع به کار می کنند. بسته به وزنی که بلند می کند، ماهیچه ها میزان متفاوتی از بافت ها را تحت انقباض قرار می دهند. برای بلند کردن وزنه های سنگین تر بافت های بیشتری باید منقبض شوند. به همین دلیل است که گفته می شود اگر بدون تمرین های قبلی وزنه های سنگین بلند کنید، ماهیچه هایتان از کار افتاده و بافت های آنها در هم تابیده می شوند. پس از تمرین های سخت و شدید، ماهیچه ها باید خود را باز سازی کنند. در این حالت بافت هایی که در هم پیچیده شده اند این کار را دشوار ساخته و فرایند بهبودی را کند می کنند. زمانی که شما ماهیچه های خود را می کشید، بافتهای عضلانی در امتداد هم قرار گرفته و جریان خون در انها تسریع پیدا می کند. درست مثل کشیدن یک لباس چروک. این امر همچنین باعث می شود که وترها انعطاف پذیری بیشتری پیدا کنند.

فواید حرکات کششی

همانطور که در بالا اشاره کردیم کشش باعث می شود که بافت های ماهیچه ای در امتداد یکدیگر قرار گرفته و بالطبع فرایند بهبودی پس از یکسری تمرینات طاقت فرسا تسریع پیدا کند. اگر بافتها دچار در هم پیچیدگی شده باشند، قسمت های آسیب دیده نیاز به زمان بیشتری برای التیام یافتن پیدا می کنند. بدن سازهای حرفه ای به خوبی می دانند که بهبودی تا چه حد حائز اهمیت می باشد. زمانی که خوب شدن ماهیچه ها برای مدت زمان زیادی به طول بینجامد، کل چرخه ورزشی قطع شده و مشکل پیدا می کند و به همین دلیل رشد ماهیچه ها به تعویق می افتد.

تحقیقات گویای این مطلب است که حرکات کششی مانع از بروز آسیب دیدگی و سخت شدگی ماهیچه ها می شوند. همچنین از احساس درد و سخت شدگی ماهیچه در روز بعد که به دلیل ساخته شدن اسید لاکتیک در ماهیچه می باشد جلوگیری می کند. حرکات کششی می تواند از گرفتگی عضلات نیز جلوگیری کند. برخی از عضلات مانند ماهیچه های پشت پا ( از زانو تا مچ پا) بیش از سایر ماهیچه دچار گرفتگی می شوند. بدن به طور طبیعی در مقابل کششهای بیش از حد از خود واکنش نشان می دهد. از طریق انجام حرکات کششی فرد قادر می شود تا قابلیت انعطاف پذیری بدن خود را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش دهد. این امر سبب می شود تا تمام قسمت های یک ماهیچه به حرکت واداشته شوند. این کار برای بدن سازها بسیار مفید است چرا که به دلیل خستگی و در هم پیچیدگی این امکان وجود دارد که ماهیچه ها احساس خستگی کرده و کل قسمت ها در تمرین ها فعالیت نکنند، اما با کمک از حرکات کششی گرفتگی عضلات به پایین ترین میزان خود می رسد.

انواع حرکات کششی

بالیستیک

این حرکت در گذشته رواج بسیاری داشته اما در حال حاضر در میان ورزشکاران حرفه ای به دلیل خطرات احتمالی که در بر دارد چندان شایع نمی باشد. این تمرین باعث می شود که فرد با اندازه حرکت خود، ماهیچه ها را به بیشترین میزان کشیدگی که فراتر از حد طبیعی می باشد برساند. به عنوان مثال زمانی که عضله زردپی زانو را می کشید بالاجبار باید خم شوید که این حرکت شما را در یک موقعیت نامتعادل قرار داده و ریسک بروز آسیب دیدگی بالا می رود.

استاتیک

این حرکت نیازی به وجود یار ندارد و بسیار موثر و بی خطر می باشد. برای انجام آن خودتان را در حالت مقرر قرار داده و عضلات خود را تا آنجا که می توانید بکشید تا فشار لازم را در آنها احساس کنید. حرکت را پس از اندکی قطع کرده به شرایط عادی باز گردید و یک مرتبه دیگر آنرا تکرار کنید. ایزوماتیک این حرکت نیز یکی از حرکات بسیار خوبی است که بیشتر ورزشکاران در میان تمرین های خود به طور گسترده از آن بهره می برند. برای انجام آن شما نیاز به یک یار و یا دیوار دارید تا میزان سودمندی حرکت افزایش پیدا کند. مانند حرکت بالیستیک هیچ خطری را به همراه ندارد و فشار کمتری را نسبت به حرکت استاتیک به بدن وارد میکند. این حرکت برای قسمت هایی از بدن مثل ماهیچه های زردپی پشت پا اجباری میباشد.

چگونه حرکات کششی را انجام دهید

امروزه حرکات بالستیک چندان مفید شناخته نمی شوند، مگر اینکه شما یک ژیمناست و یا بالرین باشید. شما هیچ گاه نباید ماهیچه های خود را بیش از آنچه در حد توانایی شان است بکشید. اگر در هنگام انجام این تمرین احساس راحتی نمیکنید بنابراین باید از انجام آن صرفنظر کنید. گرم کردن بدن پیش از انجام حرکات ورزشی بسیار مهم می باشد. گرم کردن بدن قابلیت انعطاف پذیری و انسجام ماهیچه ها را افزایش می دهد. به عبارت دیگر ریسک آسیب دیدگی در حین انجام حرکات کششی را که خود به عنوان حرکات جلوگیری کننده از صدمه دیدگی شناخته می شوند، را کاهش می دهد. همیشه به خاطر داشته باشید که حرکات کششی همان گرم کردن بدن نیستند! گرم کردن با حرکاتی از قبیل چرخش مفاصل، ایروبیک و نفس گیری همراه می باشد.

نرمش های گرم کردن بدن را باید در حدود 10 تا 15 دقیقه انجام دهید. حرکات کششی پس از گرم کردن بدن و قبل و بعد و در حین حرکات اصلی انجام میشوند. بهترین نتیجه زمانی پدیدار می شود که برای مدت زمان 30 ثانیه در موقعیت کشش باقی بمانید. به جای اینکه بر روی نیمکت بنشینید و منتظر ست بعدی خود بمانید سعی کنید حرکات کششی انجام دهید. در هنگام کشش عضلات خود را از یکدیگر جدا کنید. همیشه بهتر است که تک تک بر روی عضلات خود کار کنید به جای اینکه یکدفعه بر روی همه آنها کار کنید. جدا کردن عضلات از یکدیگر به شما اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر روی آنها پیدا کنید.

ماهیچه های مختلفی را بکشید

سینه

بر روی یک لبه (مثل درگاه در) بایستید. بر روی لبه آن بایستید و دستان خود را اندکی بالاتر از شانه ها نگه دارید. بازوهایتان را به نرمی خم کنید و آرنج ها را به سمت پایین بیاورید. نیم تنه خود از کمر به بالا را به سمت مخالف بچرخانید تا در سینه خود احساس کشیدگی کنید. شانه ها شانه سمت چپ خود را با دست راستتان بگیرید. در همان حال که شانه چپ خود را گرفته اید، آرنج دست راست را با چانه خود همسطح سازید. با دست چپ خود آرنج مخالف را بگیرید. حالا آرنج دست راست را به سمت عقب بکشید و تا آنجا که میتوانید آرنج ها را به سمت خارج فشار دهید. همین کار را با شانه مخالف نیز انجام دهید. آرنج خود را بیش از اندازه تحت فشار قرار ندهید. بیشترین میزان فشار باید به دلیل کشش آرنج ها ایجاد شود. عضله سه سر دست خود را به طور مستقیم به سمت بالا ببرید. آرنج خود را مانند زمانی که میخواهید کمر خود را بخارانید خم کنید. از دست دیگر استفاده کنید و آرنج دست دیگر را بگیرید و به سمت عقب بکشید. عضله دو سر طوری بایستید که در مقابل شما یک سطح صاف قرار گرفته باشد ( مثل یک دیوار). دست های خود را به سمت دیوار دراز کنید و بکشید. کل دست ها و شانه ها باید به طور محکم با دیوار ارتباط برقرار کنند. سپس نیم تنه خود، از کمر به بالا را به سمت خارج بکشید و دست های خود را از طرفین تا آنجا که ممکن است بکشید.

کمر آسانترین حرکت کششی برای کمر این است که چیزی را که دستگیره ای همسطح با شکمتان دارد، را بگیرید و سپس خم شوید ( مانند تعظیم ژاپنی ها) و سپس با کمک پاها خودتان را به عقب هل دهید. تنفس مناسب نتیجه را مطلوب تر خواهد ساخت. در حالت ایستاده، زانوی سمت راست خود را خم کنید و با دست راست ، قوزک پا را بگیرید. قوزک پا را به سمت ران بیاورید. پای دیگر باید کاملا عمودی در روی زمین قرار داشته باشد. برای اینکه بتوانید تعادل خود را حفظ کنید می توانید دست دیگر خود را به جایی بگیرید. همین کار را برای پای دیگر نیز باید انجام دهید. عضلات عقب ران پای خود را در حال استراحت بر روی سطحی بالاتر از زانو ها قرار دهید و پای خود را آنچنان خم کنید که می خواهید با زانو پیشانی خود را لمس کنید. اجازه دهید که زانویتان به آرامی خم شود. حرکت را برای پای دیگر نیز باید تکرار کنید. عضلات ساق پا دست های خود را باز کنید و آنها را در مقابل دیوار، همسطح با صورت خود قرار دهید. یکی از پاها باید کمی نزدیکتر به دیوار باشد. پاشنه پای خود را از دیوار دور کنید و آرنج هایتان را خم کرده و صورت خود را به سمت دیواری که در جلویتان قرار دارد، بیاورید.

به خود کشش دهید

حرکات کششی جزء جدانشدنی تمرین های ورزشی هستند و از آسیب دیدگی جلوگیری می کنند. به انجام آن در قبل، بعد و در حین تمرینات خود ادامه دهید و به طور حتم هیچ گاه دچار گرفتگی و یا صدمات ورزشی در باشگاه نخواهید شد. و اصلا نگران حرف دیگران نباشید زیرا تمام حرفه ای ها در حین ورزش، حرکات کششی انجام میدهند.

 

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: چهار شنبه 21 بهمن 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

رازهای پنهان تاریخ هنرهای رزمی

 

رازهاي پنهان تاريخ هنرهاي رزمي

اکنون که شاخه هاي زيادي از هنرهاي رزمي دنيا را فرا گرفته و علاقه مندان اين هنرها از طريق فيلم ها و رسانه ها هر يک به شاخه اي از هنرها علاقه مند شده اند هنوز به چند سال مهم درباره تاريخ اين هنرها و چگونگي پيدايش مکاتب و آيين هاي جوان مردي از دل اين هنرها و همچنين موطن آن ها پاسخ دقيق داده نشده است ....
اکنون که شاخه هاي زيادي از هنرهاي رزمي دنيا را فرا گرفته و علاقه مندان اين هنرها از طريق فيلم ها و رسانه ها هر يک به شاخه اي از هنرها علاقه مند شده اند هنوز به چند سال مهم درباره تاريخ اين هنرها و چگونگي پيدايش مکاتب و آيين هاي جوان مردي از دل اين هنرها و همچنين موطن آن ها پاسخ دقيق داده نشده است لذا اين جانب صلاح ديدم مطلبي کليدي در اين زمينه را که به لطف خدا در نزد ما معلوم و مبرهن مي باشد اما عامه و حتي بسياري از بزرگان خانواده ي رزمي از آن بي خبرند را بيان و در واقع فاش نمايم. و اين را فقط و فقط به پاسداشت زحمات استاد عزيزم ميرحسن کوه کمري و با اذن ايشان انجام دادم، زيرا به زعم ما چپاول انديشه و علم از سوي رندان بسياري سال ها گريبان گيرايشان شده چيزي که سال ها تأثير ايشان را بر روي افکار عمومي جامعه ي رزمي مخفي نگهداشت، غافل از آنکه ? آن چه که مردم ياد گرفتند و رفتند در مقابل آن چه نمي دانند مانند کاه و کوه است. بعضي از اسناد و مدارک سخنان خود را در حين عنوان مقاله آورده ام و بعضي ديگر از کساني که علاقه مندند بدانند مي توانند از طريق ارتباط با دفتر آموزشگاه تندر کسب اطلاع کنند.

الف) کساني که از اين حقايق باخبرند بسيار انگشت شمارند و تازه آن عده ي کم هم در سکوتي طولاني به سر مي برند و منشأ اصلي هنرهاي رزمي، چيني ها نبوده اند بلکه اين هنرها بين ايرانيان و تورانيان بوده است. قديمي ترين استاد تاريخي هنرهاي رزمي، مربوط به تصاوير برجسته سنگي متعلق به «????» سال پيش است که در منطقه بابل کشف شده و در واقع همان ايران قديم است. توران همان سرزمين ترکستان است که در زمان حکومت فريدون بر ايران، يکي از پسران او به نام تور متولي آن بود و به همين دليل نام آن را توران نهادند. منشاء هنرهاي رزمي کنوني در واقع همين ترک ها بوده اند که ظاهراً بعد از اسلام زماني که اين سرزمين را اويغورستان مي ناميدند و پس از تصرف سرزمين چين که اويغورها «???» سال حاکمان مطلق آن شدند، اين هنرها در اين سرمزني توسعه يافت و بيشتر، مرکز گسترش آن را شهر «شانگ سي» در استان «هبي» البته با اسامي کنوني آن مي دانند. اين استان همسايه ي استان چيني و بودائي نشين «هنان» مي باشد که معبد شائولين در آن است و به غلط به دليل آن که حکومت کنوني چين بودائيست آن را منشأ هنرهاي رزمي به دنيا معرفي کرده اند که اين يک دروغ تاريخي است.

ب) ترکستان يا توران سرزميني پهن آور در شمال چين است که از يک سو همسايه ي ايران و از سوي ديگر همسايگي چين را دار است و ساکنان آن قبايلي ترک زبان بوده اند که ترک هاي ديگر نقاط يا از نوادگان آن ها هستند يا توسط آن ها ترک زبان شده اند.

ج) اين سرزمين منشأ و محل اسکان چندين قبيله ي تقريباً هم ناد از قبيل اويغورها، ختاها، اقوزها و ترکمن ها مي باشد که بعضي از اين اقوام اکنون صاحب سرزميني مستقل هستند از جمله قرقيزها. اين سرزمين قريب به ?? سال است که طي انقلاب مائويي کموئيستي و جريان استحاله ي فرهنگي مائو از قصد به دلايل بسيار از صفحه روزگار محو شده و نام آن به ايالت «سين کيانک» تغيير نام داده است و اهالي آن وادار شده اند به جاي زبان ترکي حتي الامکان به چيني تکلم کنند. اين ترک ها که ريشه و حقيقت اکثر ? ترک هاي آسياي ميانه مي باشند، انسان هايي نگاورو دلير بوده اند که سال هاي متمادي از چين تا آسياي صغير عرصه ي تاخت و تاز آن ها بوده است و حکومت ايران و چين نيز سال ها در دست همين اقوام بوده يعني سلجوقيان، تيموريان و غزنويان.

د) شباهت ظاهري ترک ها، مغول ها، چيني ها و منچوها سبب شده است که مردم دنيا در تشخيص به اشتباه بيفتند و استحاله فرهنگي کمونيست ها و دست کاري تاريخي آن ها و در ضمن سست عنصري برخي. تاريخ نويسان چيني سبب شده که دوره هاي حکومتي اين اقوام در چين جزو سلسله هاي حکومتي چين حساب شود. اما اگر کمي دقت شود ترک ها از نظر جسماني بسيار با چيني ها متفاوت اند و داراي بدن هاي تنومند و قوي مي باشند که واژه ي «يغور» که در واقع از کلمه ي «اويغور» گرفته شده دليل بر همين مدعاست.

ه) پس از اسلام تقريباً همه ? اين اقوام ترک به علل مختلف و از جمله آنکه هميشه تحت تأثير فرهنگ ايراني بوده اند و ديگر آنکه روح سلحشوري و جهاد را در اسلام مي ديدند به اسلام گرويدند و در ميان چيني ها به «هوئي »ها و اقوام، «هو» شهرت يافتند.

و) چيني ها در جست وجوي معناي کلمه ي «لگويش» که کلمه ترکي با معنايي بسيار عميق است و ريشه در فرهنگ رزمي اسلامي ترک ها دارد کلمه باستاني «کونگ فو» را به کار بردند که در حقيقت به معني عام «حکمت» است و قبل از ظهور و بروز هنر رزمي در بين آن ها به حکما اطلاق مي شد و هيچ ربطي به رزمي نداشت از جمله حکيم معروف «کونگ فو تزو» يا استاد کونگ فو که به يوناني «کونفوسيوس» اطلاق مي شود و اساساً رزمي کار نبوده است.

ز) کلمه «ووشو» ابتدا به ساکن لکواوشو «ياکيوشو» بوده است که به معني هنر ملي است و برگرفته از اپراي چيني و همان آکروبات چيني است و کلمه «وو» «در چيني به معني «من» است نه رزم ريشه ي اصلي آن از ترک ها به چيني ها منتقل شده، آن هم به صورتمحدود، کلمه ي «وور» در ترکي است به معني «بزن» و «ووروش» به معني «زدن» که چون چيني ها مخرج را نداردند و نمي توانند «ر» را تلفظ کنند مي گويند «ووئوش» که بعداً به «ووشو» تبديل شد.

نتيجه آن که هنرهاي رزمي که اکنون به کونگ فو چيني يا بوکس چيني يا ووشو مشهور شده اند در واقع در بين ترک هاي ترکستان است که اکنون بيشتر آن ها مسلمانند و به قوم «هويي» يا «هود» مشهور مي باشند که «وانگ يو» و «کارتر وانگ» و حتي «بروس لي» يا کارگرداني مانند آنگ لي «که فيلم عظيمي مثل» ببر خيزان، اژدهاي پنهان را ساخته و حتي بيشتر قهرمانان آن فيلم از اين طايفه اند، و اگر کسي بخواهد حقيت آن را اخذ کند بايد به نزد اساتيدي که در بين اين قوم هستند برود که بسيار در آموزش رازدار و مخفيکارند و اصلاً اسار رزمي نزد آن ها بوده است نه بين چيني ها، حتي تعصب ملي هم بين اين ها بوده نه چيني ها که اکنون مردم دنيا همه ي آن ها را چيني خطاب مي کند در حالي ه هم به ترک بودنشان تعصب دارند وهم به مسلمان بودنشان. پس فلسفه ي هنرهاي رزمي نه به تاتوئيسم ربط دارد و نه به ذهن، بلکه اديان سعي در خوراندن دين خود که در بسياري مواقع اقتباس شده ? ناقصي از اسلام مي باشد، به هنرهاي رزمي نموده اند. اين هنرها توسط ترک ها به چين و ژاپن و از طريق منچوري به کره رفته است و به ووشو، کاراته و تکواندو تبديل شده است.

اما توسط چه کسي و چرا اين بلبشوي تاريخي دامن زده شد؟
بايد گفت توسط يکي از بزرگ ترين هنرمندان رزمي صد سال اخير جناب «وانگ ژي پينگ» که ترک بوده و در حقيقت بنياد فدراسيون چين را او نهاده است و در اصل نامش «نورالدين محمد» بوده است، استاد مسلمان اهل ارومچي که با همراه شدن با مائو و کفايت کردن به يک سبک از سبک هاي رزمي به نام مسلمانان به زغم بسياري از ترک ها خيانت بزرگي در حق اين قوم کرد که البته نمي توان يک طرفه قضاوت کرد، شايد هدف او در امان ماندن و بهره مند شدن اقوام «هويي» از حمايت هاي جمهوري خلق چين و ياجاد جبهه ي واحد در مقابل اميرپاليسم بوده است. خانواده هاي چيني که فاميلي هاي «لو لي، وانگ» دارند ترک تبارند.

در هر حال مجموعه ي بالا براي اولين بار است که در دنيا به طور علني مطرح مي شود و تاکنون جز بزرگن خانواده رزمي که از ترک هاي مسلمان مي باشند. از آن اطلاع نداشته اند که به صلاح ديد استادم و نظر به اين که از ديدن اين همه چپاول که نسبت به اين وديعه ي مسلمانان که به خاطرآموزه هاي اسلامي و از طريق ايراني ها و ترک ها به گوش چيني ها و ژاپني ها و کره اي ها و از اين سه کشور به همه ي دنيا رسيده خسته شديم و تصميم به چاپ و افشاي آن گرفتم. تا کي بايد آموزه هاي اسلاميان را ياد بگيرند و در غالب مکاتبي چون «شين تو، تائو «ذن و بودا» به خوردمان دهند؟ پس نتيجه آن که رزمي به معني کنون اش متعلق به ترک هاي ترکستان بوده و هست که بعد از اسلام و آموزه هاي اسلامي پيشرفت جهشي نمود و دنيا را تحت تأثير قرار داد و اکثر بازيگران رزمي فيلم هاي دهه هاي ???، ??، ?? و ??? و حتي کنوني سينماي رزمي چين همين ها بوده اند که اين مطلب به طور علني براي اولين بار آن هم از طرف شاخه فرهنگي جيت کان دوي ايران فاش مي شود و از اين به بعد هر سخني در اين رابطه اقتباس از ما خواهد بود و «اين مدعيان در طلبش بي خبرانند». ضمناً اين مقاله را تقديم مي کنيم به انجمني که در سال «????» توسط دو بازرگان ايراني ترگتبار مقيم اروميه در ايران تأسيس شد و منشاً برکات بسياري بود و کانون رزمي ما مديون و متعلق به آن هاست و اساتيد بزرگي که در جامعه ي رزمي گم نامند حق بزرگي بر گردن استاد ما مير حسن کوه کمري دارند استاد و معلم بزگ «غلامعلي کسرائي عصر»، «مرحوم استاد بزرگ اسماعيل اويغور»، «مرحوم استاد باقر ملاح»، بزرگ استادمان که رئيس انجمن بود و «??» سال پيش مرحوم شده و استاد بزرگ جيت کان دو که دوست نداشته اند. نامشان فاش شود و استاد چيت کان دو «بهروزعليزاده» که بيشترين حق را برگردن استادمان دارد، ايشان خود را مديون او و پدربزرگوارشان که در واقع اولين استاد ايشان بوده اند مي دانند.

ضربه پا کوپشي پهلو
در فرهنگ کهن رزمي اين ضربه انتهاء سلوک ضربات سخت مي باشد.
اجراء اين ضربه به ندرت در افراد برگزيده آيين رزمي و پا گذشت سال ها ممارست مقدور مي باشد.
اين ضربه در آيين کهن رزمي به الماس درخشان شهرت داشته و چهارمين ضربه از چهارگانه اصلي است.
قدرت گيري از مفصل ران و کمر در اجراي اين ضربه و تصويرسازي ذهني و هل دادن و کوبيدن ادغام شده مهم است.
بدون هيچگونه حرکت اضافي يا به عقب کشيدن پا و در لحظه زدن و نگهداشتن در آخر اجرالزامي است.

استاد ميرحسن کوه کمري (بنيانگذار جيت کان دو در ايران )

احمد عليپور (نائيب رئيس جيت کان دو ايران )

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: جمعه 16 بهمن 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

كشيدگي، رگ به رگ شدن و اسپاسم عضلات


كشيدگي، رگ به رگ شدن و اسپاسم عضلات


اسـپاسم (CRAMPS): اسپـاسـم و يــا گرفتگي عضلات

عـبـــارت است از " انقباضات غير ارادي، ناگهاني، ممتد و مـعــمولا دردناك عضلات." اسپاسم عضلاني ممكن است. از چند ثانيه تا يك ربع ساعت بطول انجامد. عارضه جـدي نمي باشد و به جز در موارد خاص پس از مدت كـوتـــاهي برطرف ميگردد.

علل گرفتگي عضلات

* كار كشيدن بيش از حد از عضلات .

* انجام دادن تمرينات بدني شديد و خستگي عضلات.

* كم آبي بدن.

* قرار گرفتن عضلات در يك وضعيت ثابت به مدت طولاني.

* انجام ندادن حركات كششي و گرم نكردن بدن پيش از اقدام به فعاليتهاي بدني.

* بهم خوردن تعادل مايعات، هورمونها و الكتروليتهاي بدن.

* تهي شدن عضلات از عناصر منيزيم، كلسيم و پتاسيم كه براي انقباض مناسب عضلات ضروري ميباشند.

* مصرف برخي از داروها مانند مدر ها.

* مصرف مشروبات الكلي .

* نارسايي كليه ها، كم كاري تيروئيد، حاملگي و اختلالات عصبي.

درمان گرفتگي عضلات

* انجام حركات كششي عضلات در گير.

* استفاده از كمپرس سرد و يا گرم .

* نوشيدن آب كافي.

* ماساژ دادن موضع.

پيشگيري از گرفتگي عضلات

* زياد از عضلات خود كار نكشيد.

* پيش از فعاليت بدني حتما ابتدا بدن خود را گرم كرده و حركات كششي انجام دهيد. * در طول روز آب كافي بياشاميد.

كشيدگي عضلات(STRAIN):به كشيدگي و در موارد شديد پارگي عضلات و يا تاندونها (تاندونها=زرد پي=وتر= بافت اليافي قطوري كه استخوانها را به عضلات متصل ميكنند) كشيدگي عضلات اطلاق ميگردد. عضلاتي كه بيشتر دچار كشيدگي ميگردند عضلات ناحيه كمر، گردن، ران و ساق پا ميباشند.

علل كشيدگي عضلات

* استفاده بيش از حد و مكرر و طولاني مدت از عضلات و تاندونها.

* پيچ خوردگي ،كشيده شدن و انقباض ناگهاني و شديد عضلات.

رگ به رگ شدن(SPRAIN):به كشيدگي و در موارد شديد پارگي ليگامانها(ليگامانها= رباطها= بافتهايي كه اتصال دهنده استخوانها به يكديگر ميباشند) اطلاق ميگردد. وظيفه رباطها استوار سازي مفاصل و جلوگيري از حركات بيش از حد آنها ميباشد. اين عارضه بيشتر در ناحيه قوزك پا، زانو، كتف و مچ دست روي ميدهد.

علل رگ به رگ شدن

* پيچ خوردگي، كشيده شدن ناگهاني رباطها و مفاصل.

* ضربه به بدن.

* درپي سقوط و زمين خوردن.

علايم و نشانه هاي كشيدگي و رگ به رگ شدن

* درد

* تورم

* التهاب

* كوفتگي

* ناتواني در حركت دادن موضع

* اسپاسم عضلاني

* در موارد شديد خونريزي و كبودي شديد موضع.

 

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: جمعه 16 بهمن 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

فرزانگی

 

فرزانگی :

عشق و معشوق :

سرورم از سرسپردگانت کدام برتر است ؟ آنکه تو را ستاید ، آنکه تو را جوید ، یا آنکه تو را سرمدی انگارد ؟

کریشنای پروردگار پاسخ داد : آنکه با ایمانی راست و ذهنی راسخ به سرمدیت من سر سپارد ،آنکه مرا نابود ناشدنی ، وصف ناپذیر و وهم ناپذیر ، شکل ناپذیر و مرگ ناپذیر انگارد ، خود چیره، برابر بین ، خیرخواه مردمان، یقین دان مرا خواهد یافت .

دشوار کار آنکه روح بی شکلم را جوید که روح برای شکل داران دیر یافتنی است.

آنکه در کار وکردارش به من سر سپارد مرا سر آمد آمالش داند بر من مراقبه دارد من او را از گرداب گیتی نجات خواهم داد پس گوش هوشت را به من بسپار مرا خواهی یافت ، مراقبه را تاب نداری در ممارست باش ،ممارست را تاب نیاوردی در مجاهدت باش هر کار را برای من کردار کن ، مرا خواهی یافت ، کاری از تو بر نیامد کارها به من وابگذار ، رها از بار کردار به من سربسپار .

دانش از کردار برتر است ، مراقبه برتر از دانش ،وارستگی برتر از مراقبه ، هر جا که وارستگی باشد صلح سرمدی آنجا است .آنکه از کسی بیزار نباشد مهربان وهمدل ، بخشنده وخشنود ، خودبسنده و خود چیره به من سر سپارد اوست که معشوق من است .

آنکه  نه از چیزها بیزار و نه چیزها از او بیزار .

آنکه رسته از حرص وحسرت به من سر سپارد اوست که معشوق من است .

آنکه وارسته پاک وناب ،آنکه یکتا و رها از کردار به من سرسپارد اوست که معشوق من است .

آنکه عشق ونفرت برایش یکی ، اندوه وشادی یکی وارسته از خیر وشر به من سر سپارد اوست که معشوق من است .

آنکه دوست ودشمن ، عزت وخفت ، عیش واندوه برایش یکی ،رها از کار و بار به من سر سپارد اوست که معشوق من است .

آنکه در کفر و ایمان یکی سرشار از سکوت رازی به هر بازی.

آنکه بی موطن و بی آشیان به من سر سپارد اوست که معشوق من است .

آنکه حکمت جاودان را به جان دوست دارد و ایمانش استوار ،رسته از هر حول وحراس به من ر سپارد اوست که معشوق من است .

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

بهترين زمان ورزش چه موقع است؟

 

بهترين زمان ورزش چه موقع است؟


برخي مردم معتقدند بهتر است 6 صبح آهسته بدوند تا قلب آمادگي لازم را پيدا كند سپس بايد حركت های سنگین تر ورزشی را شروع کنند تا مغز و بدن فرصت آمادگي را داشته باشند. عده اي خواب صبح را از دست نمي دهند و قبل از ظهر به خاطر ورزش عرق نمي ريزند و ترجيح مي دهند شبانگاه بعد از شام پياده روي كنند. با اين تفاصيل چه زماني بهترين زمان برای ورزش كردن است؟ اينكه چه زماني از روز براي سوزاندن كالري بدن مناسب تر است، مدرك ثابت شده اي وجود ندارد، بنابراين هر زمان از روز كه تمايل داريد مي توانيد ورزش كنيد.
مهمترين مسأله اي كه كارشناسان تأكيد دارند اينكه ساعتي از روز را انتخاب كنيد و هر روز به طور منظم همان ساعت ورزش كنيد.


ساعت زيستي بدن


ريتم شبانه روزي بدن طوري ساخته شده است كه اگر شخص شب زنده دار يا سحرخيز باشيد مي تواند اين عادات خود را تغيير دهيد. ريتم شبانه روزي زمين 24 ساعت براساس الگوي چرخش زمين به دور خودش تعيين مي شود. اين ريتم بر كاركرد بدن مثل فشار خون، دماي بدن، سطح هورمونها و ضربان قلب و همه سيستم هايي كه در آمادگي براي ورزش عمل مي كنند نقش مؤثر ايفا مي كند.
يك پيشنهاد خوب اينكه از ساعت زيستي بدنتان كمك بگيريد تا شما را در مورد زماني كه براي پياده روي يا ورزش مي رويد راهنمايي كند. البته ملاحظات ديگر مثل فهرست برنامه كاري و خانوادگي تان يا زماني كه دوستانتان بتوانند شما را در پياده روي همراهي كنند، مد نظر بگيريد. چون يك دوست يا همراه در ورزش كمك موثري به شما در تداوم آن دارد.


در مورد ورزش صبحگاهي هوشيار باشيد


برخي كارشناسان معتقدند اگر براي تعيين زمان ورزش دچار ترديد هستيد، صبحگاه را براي ورزش انتخاب كنيد.
پروفسور سدريك برايانت مي گويد:«طبق تحقيقات نشان داده شده كه عادت ورزش به صورت فردي و به طور مداوم در افرادي كه صبح ورزش مي كند بيشتر است.» «عاقل كسي است كه قبل از هر فشار زماني و بيماري، خودش زمان مناسب ورزش را پيدا كند.» برايانت مي گويد:«من 6 صبح ورزش مي كنم، به غير از اعتقاد من به ورزش صبحگاهی، اگر هر موقع ديگر غير از صبح ورزش كنم عوامل ديگري من را از ورزش در آن ساعت منع مي كند.» او توصيه مي كند اگر صبح ورزش مي كنيد چون دماي بدن نسبت به ديگر ساعات روز پايين تر است باید فرصت بيشتري براي گرم كردن به بدن دهيد.


زماني كه بيخواب مي شويد


متأسفانه به علت برخورد زماني خواب صبحگاهي و ورزش، ورزش به طور مداوم و هميشگي ادامه نمي يابد. اما اگر بتوانيد بيخوابي شب قبل را بخاطر ورزش صبحگاهي كاهش دهيد، بيرون جستن از رختخواب و انجام ورزش ورزش صبحگاهي بسيار لذت بخش خواهد شد. پس با تنظيم وقت خواب تبديل آن به يك عادت، با بي خوابي هم مبارزه كرده ايد.
پروفسور سالي اي وايت، رئيس دانشكده آموزش دانشگاه ليهاي مي گويد: بدنتان نياز به آماده شدن براي خواب دارد. ضربان قلب و دماي بدن بايد مناسب استراحت بدن باشد. بنا براين شبها با زود به رختخواب رفتن بدن شما به مرور  خو گرفتن به خواب زود هنگام را ياد مي گيرد.
ورزش و خوردن آخر شب اصرار بدن براي خواب را تا دير وقت به تاخير مي اندارد. وايت مي گويد:«هم ورزش و هم خوردن ضربان و دماي بدن را بالا مي برند كه اين مسأله مساعد براي خوابيدن نيست.»


كدام موقع مناسب ورزش كردن است؟


وايت روي انگيزه هاي موفق ورزش در زمانهاي متفاوت مطالعه كرده است وي مي گويد: «با وجود تصورات مفيد و سودمند در بيدار شدن و ورزش  صبحگاهي، من بيشتر بعد از ظهرها ورزش مي كنم. چون بدنم در بعد از ظهر راحت تر به ريتم موزون مي رسد در حالي كه در صبح اين آمادگي را ندارم.»
براي برخي مردم بعدازظهر بهترين وقت ورزش است به ويژه وقتي همكاران و كارگران يك شركت با هم باشند و شرط كنند كه عصرانه را فقط بعد از ورزش ميل كنند نه قبل از آن.
برايانت در كنفرانس بين المللي ورزش، تناسب و تغذيه مي گويد: «فوراً بعد از خوردن غذا ورزش نكنيد، خون بايستي در هنگام ورزش به ماهيچه ها برود در حالي كه خون بعد از صرف غذا براي هضم آن در دستگاه گوارش است. پس 90 دقيقه بعد از هر وعده سنگين غذايي به بدن فرصت دهيد.»


بهترين زمان ورزش را كشف كنيد


حقیقت این است که هنوز بین دانشندان توافقی در زمينه بهترين زمان براي ورزش كردن بدست نیامده است، اما پروفسور استيون آلدانا پيشنهاد مي كند زمانهاي مختلف روز را براي ورزش امتحان كنيد. و زماني كه شما را در استمرار در ورزش ترغيب مي كند، كشف و انتخاب كنيد.


منبع: علی یزدی مقدم
دکتر علی اوشیب نتاج
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
نوار عصب و عضله
مانیپولاسیون ستون فقرات برای درمان کمردرد گردن درد دردشانه ارنج باسن لگن زانو و ...
تزریقات مفصلی عضلانی و اعصاب محیطی

 

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

نوشابه انرژی زا همان نوشابه ورزشی نیست

 

نوشابه انرژی زا همان نوشابه ورزشی نیست

نوشابه انرژی زا,نوشابه ورزشی,کافئین,اعتیاد به کافئین,بهترین نوشیدنی پس از ورزش,مواد معدنی و الکترولیت ها در ورزش,کالری نوشابه های انرژی زا,نوشابه های قاچاقی,تفاوت نوشابه انرژی زا و نوشابه ورزشی,دیابت,چاقی,مضرات نوشابه انرژی زا,شیر و موز


اینکه می‌گویند نوشابه انرژی‌زا دوای درد افراد افسرده است، صحت دارد؟
آیا نوشابه‌های ورزشی و انرژی‌زا فقط مخصوص ورزشکاران است یا اگر کسی در طول روز احساس خستگی کرد یا به سبب فعالیت‌های سنگین، قوای بدنی‌اش تحلیل رفت می‌تواند از این نوشیدنی‌ها استفاده کند؟

اینکه می‌گویند نوشابه انرژی‌زا دوای درد افراد افسرده است، صحت دارد؟ آیا نوشابه ورزشی‌‌ همان نوشابه انرژی زاست؟ چرا می‌گویند نوشابه انرژی زا اعتیادآور است؟ مصرف این نوشیدنی‌ها برای کودک و نوجوان یا ورزشکاران چه عوارضی دارد؟

این‌ها پرسش‌هایی است که این روز‌ها اغلب خانواده‌های نگرانی که جوان یا نوجوانشان مصرف کننده پر و پا قرص این نوشیدنی هاست، از متخصصان و کار‌شناسان علوم تغذیه می‌پرسند؛ اما این نوشیدنی‌ها حاوی چه ترکیباتی بوده و عوارض جانبی آن چیست؟

گول انرژی زا بودن نوشابه را نخورید

این روز‌ها نوشابه‌های انرژی زا و ورزشی از جمله نوشیدنی‌هایی است که به گمان اغلب جوانان، نوجوانان و حتی خردسالان قدرت بدنی را چندبرابر، خستگی روزانه را رفع و فرد را به یک انسان فعال و موفق تبدیل می‌کند، اما واقعیت این نیست. نوشیدنی‌هایی که امروزه به عنوان نوشیدنی انرژی زا یا ورزشی عرضه می‌شود نوعی نوشیدنی تجاری است که مصرف آن برای ورزشکاران هم زیان آور است، چه رسد به افراد کم تحرکی که برای رفع خستگی و سستی خود در پی راه میانبری برای رسیدن به بیشترین انرژی هستند.
البته نوشابه‌های ورزشی در مقایسه با نوشابه‌های انرژی زا ترکیبات متفاوتی دارد و اغلب با رفع نیاز به الکترولیت، آب و مواد معدنی سبب بهبود عملکرد ورزشکار می‌شود. اما مشکل آنجاست که دسترسی به نوشابه ورزشی استاندارد در بازار کشورمان آسان نیست. از این رو بیشتر نوشابه‌های موجود در بازار نوعی نوشیدنی انرژی زای تجاری هستند.

قند این نوشیدنی‌ها بالای ۱۰ درصد و چهاربرابر نوشابه‌های معمولی است. در نوشابه‌های انرژی زا علاوه بر شکر از محرک‌ها، مواد با اثرات تخدیری ویژه، برخی ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی  استفاده می‌شود و برای آنکه آن را هرچه بیشتر به نوشابه‌های عادی شبیه سازد به آن اسانس و رنگ می‌افزایند.
کافئین و گوارانا از جمله مواد اعتیاد آور موجود در این نوشابه هاست که اگر معتادش شوید سردرد، کج خلقی، اضطراب، دلشوره، بی‌خوابی و گرفتگی عضلانی از اصلیترین عواقب ترک آن است. این نوشیدنی نه تنها چاق کننده است، بلکه می‌تواند تری گلیسرید را بالا برده و ریسک ابتلا به ناراحتی‌های قلبی ـ عروقی را افزایش داده و کودکان و نوجوانان مبتلا به نارسایی کلیوی، کبدی، حملات صرع، دیابت و ترشح بیش از حد غده تیروئید را در معرض آسیب‌های جدی تری قرار دهد.

با اینکه این نوشیدنی به سبب آنکه حاوی ویتامین‌های گروه B و برخی مواد محرک آرامبخش و سرحال کننده است و تا حدی در بهبود روحیه افراد افسرده موثر است، اما اثر آن کوتاه مدت بوده و تشدید کننده اختلالات رفتاری است. طبق نظر متخصصان و محققان به علت آنکه کافئین موجود در نوشابه‌های انرژی زا چند برابر نوشابه‌های معمولی بوده و حاوی شیره برخی گیاهان محرک است، بر اثر ایجاد انرژی و هیجانات منفی موجب بروز رفتارهای خطرناک و خشونت آمیز در جوان و نوجوان شده و می‌تواند سبب بروز برخی اختلالات روانی شود.

نوشابه ورزشی خوب است برای...

اما تفاوت اصلی نوشابه ورزشی و انرژی زا در چیست؟ نوشابه‌های ورزشی برخلاف نوشابه‌های انرژی زا شکر کمتری داشته، اما آب، الکترولیت و مواد مغذی به کار رفته در آن بیشتر و به سهولت جذب بدن می‌شود و از این رو با نظر متخصص تغذیه جبران کننده مایعات از دست رفته بدن ورزشکار است.
انرژی این نوشابه تقریبا نصف کالری نوشابه انرژی زاست. میزان سدیم و پتاسیم آن بالاست و تا حدودی از خطر گرمازدگی و خستگی ورزشکار می‌کاهد و به دو شکل مایع و پودری عرضه می‌شود، اما یادتان باشد این نوشابه‌ها در کشور ما بسختی یافت می‌شود و فقط در دسترس ورزشکاران حرفه‌ای در باشگاه‌ها قرار می‌گیرد. این نوشیدنی تنها مناسب ورزشکاران است و برای افراد کم تحرک، دانش آموزان و بیماران دیابتی منع مصرف دارد.

آب معدنی ورزشی نداریم

گاهی در برخی سوپرمارکت‌ها آب معدنی‌هایی با نام آب معدنی ورزشی عرضه می‌شود. این نوشیدنی اگر چه دارای میزانی املاح بوده و وجود آن برای جایگزینی آب از دست رفته ضرورت دارد، اما نمی‌توان به آن نوشیدنی ورزشی گفت، چرا که اگر ورزشکار بیش از نیم تا یک ساعت فعالیت سخت بدنی داشته باشد علاوه بر املاح معدنی، نیاز به میزانی قند دارد تا ذخایر انرژی از دست رفته را جبران کند. حال اگر این نوشیدنی را شیرین کنند و شکر آن بیش از حد استاندارد باشد قند اضافی، زمان تخلیه مایع از معده را افزایش داده و در نتیجه جذب مایع توسط بدن با تاخیر صورت گرفته و ورزشکار با وجود دریافت مقادیر زیاد مایعات نمی‌تواند به موقع ذخایر آبی بدن را تامین کند.

شیر یک نوشیدنی ورزشی سالم

اگر ورزش می‌کنید بدنتان متناسب و وزنتان ایده آل شود و در کل «باربی» شوید لازم است بدانید نوشابه‌های صنعتی، ورزشی و انرژی زا مناسب شما نیست. بهترین نوشیدنی که بتواند خستگی، ضعف و از همه مهم‌تر آب، الکترولیت و مواد مغذی از دست رفته بدن شما را جبران کند نوشیدن یک لیوان شیر کم چرب بویژه شیرموز یا شیرهویج حدود نیم ساعت پس از اتمام فعالیت ورزشی، درست در زمانی است که بدن از نظر فیزیولوژیک به ثبات رسیده است.

شیر مشابه ترکیبات نوشابه‌های ورزشی حاوی قند، املاح معدنی برای جبران و جایگزینی الکترولیت‌ها، ویتامین‌های گروه B، پروتئین‌های ضروری، انرژی و آب بوده و با توجه به اینکه حاوی ترکیبات محرک و مواد تخدیری نیست در مقایسه با نوشابه‌های ورزشی و انرژی زا هیچ کمبودی نداشته و یک نوشیدنی غنی و تامین کننده برای ورزشکاران باشگاهی، استقامتی، مقاومتی و همچنین رده‌های مختلف سنی محسوب می‌شود.

ماء الشعیر چاقتان نکند

دلسترهای طعم دار از آن دسته نوشیدنی‌هایی است که اکثر افراد به گمان آنکه غنی از ویتامین‌ها و املاح معدنی است پس از فعالیت‌های ورزشی یا در روزهای گرم یک یا دو بطری آن را بدون تامل سر می‌کشند. غافل از آنکه این نوشابه به علت طعم تلخی که دارد در مقایسه با نوشابه‌های گازدار شیرین‌تر و پرکالری‌تر است.
این نوشیدنی اگر چه از سایر نوشابه‌های صنعتی و انرژی زا طبیعی‌تر و سالم‌تر است، اما مصرف مستمر و روزانه آن در ماه چند کیلوگرم بر وزنتان می‌افزاید. این اضافه وزن در مردان اطراف شکم و در زنان اطراف باسن و ران‌ها و البته بعد از شروع دوران یائسگی در اطراف شکم به صورت چربی ذخیره‌ای جلوه نمایی می‌کند. مضرات گاز و رنگ و اسانس آن را هم که همه می‌دانیم. البته انواع ساده و بدون شکر آن همراه چند قطره آبلیموی طبیعی می‌تواند یک نوشیدنی مغذی و تامین کننده آب بدن بخصوص پس از فعالیت‌های بدنسازی باشد.

اگر نوشابه قاچاقی باشد

یکی از مهم‌ترین مشکلات نوشابه‌های ورزشی و انرژی زا آن است که اغلب به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود. جالب است بدانید اغلب این نوشابه‌ها محصول بازار مشترک هستند یعنی یک کشور بطری آن را با یک برند و مارک تولید کرده، اما خود محصول در کشورهای مختلف دیگر پر می‌شود و اگر ترکیبات دو نمونه از آن‌ها را با هم مقایسه کنیم به نتیجه خوشایندی نمی‌رسیم.
مصرف این نوشابه‌ها به علت شکر و مواد تخدیری زیادی که دارد در اغلب کشورهای توسعه یافته ممنوع و اغلب به صورت قاچاق به کشورهای در حال توسعه سرازیر می‌شود، بنابراین در درجه اول مصرف این نوع نوشیدنی‌ها را به حداقل برسانید و اگرهم گاهی وسوسه نوشیدن آن امانتان را برید انواعی را که دارای برچسب فارسی نویس وزارت بهداشت است، انتخاب و به تاریخ مصرف و مجوز بهداشت آن توجه کنید.

 

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

گرفتگي عضلاني

 

گرفتگي عضلاني

گرفتگي عضلاني زماني روي مي دهد كه عضله دچار اسپاسم شده و در آن حالت باقي بماند. اين حالت توسط هر عاملي كه در انقباض يا ارتجاع عضله دخالت دارد رخ مي دهد.

مغز از طريق اعصاب ، پيام هايي به عضلات مي فرستد ، وقتي سيگنالها از اعصاب به عضلات مي رسند يك سري فرايند مرتبط به حركت مواد معدني در داخل و خارج عضله ، منجر به انقباض عضله مي شود .

جريان الكتريكي به علت تفاوت غلظت مواد معدني در دو طرف غشاء سلول برقرار مي شود . در بدن انسان هر ماده معدني ، يك يا دو بار الكتريكي دارد . جمع جبري باز مواد معدني بايد در داخل و خارج سلولها برابر باشد . اگر هر گونه تفاوتي موجود باشد ، جريان الكتريكي در طول عضله برقرار مي گردد . سديم و كلسيم در ابتدا در خارج سلولهاي عضلاتي قرار دارند و پتاسيم در داخل اين سلولها است . هنگامي كه پيام از مغز به عضله مي رسد، كلسيم به داخل سلولهاي عضلاني و پتاسيم به خارج از آنها حركت مي كند .

اين عمل منجر به يك فعاليت الكتريكي در طول عضله مي شود كه موجب انقباض عضله نيز مي گردد . سپس هنگامي كه بارهاي الكتريكي نسبت به هم متعادل شوند از عضله رفع انقباض مي شود . براي عمل طبيعي انقباض و ارتجاع عضلات نياز به مقادير كافي چربي و قند و اكسيژن است تا اين مواد را تجزيه كنند. همچنين به غلظت كافي مواد معدني سلولي هم نياز است.

بدون در نظر گرفتن عامل ايجاد كننده ، درمان گرفتگي ها يكسان است . چنين عضله اي را بايد توسط يك دست كشيده و به طور متناوب با دست ديگر آن را ماساژ داد. براي مثال :

در گرفتگي عضله ساق پا بايد قسمت قدامي پا را با يك دست به طرف بالا كشيد و هر چند ثانيه عضله ماهيچه ساق را فشرد.

گرچه درمان گرفتگي به علت آن مربوط نيست ولي پيشگيري از گرفتگي به علت آنها مربوط است. طول مدت گرفتگي مي تواند در رديابي علت آن كمك كننده باشد.

گرفتگي عضلاني در هنگام شروع ورزش

اين مشكل معمولاً مربوط به عدم تعادل مواد معدني است مثلا :

كاهش يا افزايش كلسيم ، سديم و يا پتاسيم مقادير غير طبيعي اين مواد در خون منجر به انقباض عضله و جلوگيري از بازگشت آن به حالت اول است .

براي تشخيص مقادير غير طبيعي اين مواد آزمايش خون انجام مي گيرد. گرفتگي هايي كه به هنگام شروع ورزش رخ مي دهد ، مي تواند به علت كم كاري تيروئيد يا عدم توانايي عضله جهت تجزيه قند باشد. آزمايش آدرنالين خون براي بررسي عملكرد تيروئيد انجام مي شود. همچنين به منظور اطلاع از عملكرد عضله مي توان از بيوپسي عضله استفاده نمود.

مقادير غير طبيعي مواد معدني معمولاً نشانه نوعي بيماري در بدن است . مقدار كم پتاسيم مي تواند به علت استفراغ ، مصرف مدرهاي استروئيد و شيرين بيان ، اسهال يا بيماريهايي كه بر جذب و نگهداري پتاسيم موثرند ، باشد . در صورت تشخيص كمبود منيزيوم ، حتماً بايد يك بررسي كامل درباره علت اين نقصان انجام داد. مقدار كم يا زياد كلسيم در خون هيچگاه نمي باشد.

در صورت وجود كلسيم غير طبيعي در بدن بايد به بيماريهاي روده ، كليه يا غدد پاراتيروئيد شك كرد . همچنين با مصرف بيش از حد ويتامين D نيز مقادير غير طبيعي كلسيم مشاهده مي شود .

مقدار كم نمك ( سديم ) در خون از علل نادر گرفتگي عضلاني است . برنامه غذايي روزانه حاوي مقدار نمك كافي است و احتمال كمي وجود دارد كه فرد دچار فقر سديم شود . به عنوان مثال : در صورت ورزش شديد براي چندين ساعت در هواي گرم بدن به 3000 ميلي گرم نمك احتياج دارد. اگر فردي در هنگام مصرف غذا از اضافه كردن نمك خودداري كند و غذاي او نيز بي نمك باشد. با اين وجود ميزان نمك دريافتي وي 3000 ميلي گرم در روز مي باشد.

گرفتگي هاي عضلاني در ابتداي فعاليت عضلاني

دليل مهم در اين حالت ناكافي بودن جريان خون در عضله مي باشد . در هنگام استراحت ، قطر شريانها براي رساندن خون كافي به عضلات مناسب است . در جريان ورزش عضلات به مقدار بيشتري خون پراكسيژن نياز دارند. اگر قطر شريانها براي رساندن اين مقدار خون به حد كافي نباشد ، عضله به علت كمبود اكسيژن دچار گرفتگي مي شود.

گرفتگي هاي عضلاني پس از فعاليت شديد ورزشي

از دست دادن آب بدن مهمترين عامل چنين گرفتگي هايي است . در فعاليت طولاني مدت ، در هواي گرم مقدار زيادي مايعات از بدن دفع مي شود . در اين حالت حجم خون كاهش يافته و مقدار كافي خون براي رساندن اكسيژن به كليه عضلات در حال ورزش وجود ندارد . در نتيجه عضلات در حال فعاليت ، خون كافي دريافت كرده و به سمت اسپاسم پيش مي روند.

با نوشيدن آب قبل از فعاليت و هر 15 دقيقه يك بار در حين فعاليت مي توان از بروز چنين گرفتگي هايي پيشگيري نمود.

گرفتگي هاي عضلاني در هنگام خواب

گرفتگي عضلاني در هنگام خواب ، معمولاً به علت فشردگي يك عصب يا رفلكس خاص عضلاني – تلزوني بوجود مي آيد . اگر در هنگام خواب فرد غلت بزند، ممكن است كه عصبي تحت فشار قرار گيرد، در اين هنگام يك پيام از محل فشردگي آغاز و به عضله مربوط به آن امتداد مي يابد. در اين هنگام عضله درست شبيه به هنگامي كه پيام از مغز به سوي آن بيايد منقبض مي شود . علت دوم اين حالت ، تشديد يك رفلكس طبيعي در بدن است . در هنگام غلت زدن در خواب ، عضلات منقبض مي شوند. اين عمل باعث كشيدگي تاندونهاي متصل به عضله مي شود . در تاندونها ، گيرنده هايي وجود دارند كه در هنگام كشيدگي ، پيام هايي به نخاع ارسال مي نمايند . در اين هنگام يك پيام به عضله رفته و باعث انقباض آن مي شود . در اين حالت فرد احساس گرفتگي دردناك مي نمايد. با كشش دادن به عضلاتي كه معمولاً دچار گرفتگي مي شوند، پيش از خواب ، مي توان از بروز اين حالت جلوگيري كرد.

بطور خلاصه : علل گرفتگي عضلاني

- سيگنالهاي غير طبيعي در اعصاب

- غلظت غير طبيعي مواد معدني در داخل يا خارج سلولها

- عرضه ناكافي اكسيژن

- منبع ناكافي اكسيژن

- صدمه به سلولهاي عضلاني

- مقادير غير طبيعي هورمونها يا آنزيم هايي كه در انقباض عضله دخالت دارند.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?


© All Rights Reserved to kungfutoafire.LOXBLOG.COM / Theme by:
bahar 20

?