توآ - ذاتما


توآ - ذاتما

« شکوه پیر هستی »

دستگاه های تولید انرژی در بدن

 
دستگاه های تولید انرژی در بدن
 
بررسی دستگاههای تولید انرژی بدن
 
باتوجه به اینکه تامین انرژی در فعالیتهای متفاوت بصورت مختلفی در بدن انجام میگیرد لذا شناخت دستگاههای تولید انرژی بدن برای مربیان و ورزشکاران امری ضروری است.
 
الف) سیستم هوازی: در این سیستم انرژی مورد نیاز بدن با حضور اکسیژن صورت می پذیرد.سوخت مورد نیاز این سیستم از طریق کربوهیدراتها،چربی ها و پروتیینها تامین میگردد.
 
فعالیتهای هوازی فعالیتهایی با شدت کم و مدت زمان طولانی مبباشند که میتوکندری(نیروگاه سلول)نقش بسزایی را در تولید انرژی ایفا می کند.با انجام این فعالیتها تعداد و حجم میتوکندریها افزایش یافته و سیستم هوازی نیز تقویت میگردد.ورزشهایی مانند دو صحرانوردی و ماراتن،دوچرخه سواری استقامتی از این سیستم استفاده می شود.
 
ب) سیستم غیر هوازی:
۱-فسفاژن
۲-اسیدلاکتیک
 
فسفاژن(ATP-PC):در این سیستم انرژی مورد نیاز بدون حضور اکسیژن و سریعا تولید میشود. فعالیتهایی  با شدت بالا و مدت زمان کم(زیر۲۰-۱۰ثانیه)در این سیستم جای می گیرند،که در آنATP و PC تولید انرژی می نماید. مانند: پرش طسول،پرتاب نیزه،دو ۵۰ متر و ... .
 
سیستم اسید لاکتیک:در سیستم اسید لاکتیک یا گلیکولیز بی هوازی بدون حضور اکسیژن از طریق تجزیه ناقص گلوکز اسید لاکتیک تولید می شود.و نهایتا ATP و انرژی مورد نیاز بدن تامین می گردد.
 
در این سیستم تجمع اسید لاکتیک در سلولهای عضلانی و خون سبب خستگی می گردد.
 
در فعالیتهای شدید حدود ۲ الی ۳ دقیقه از این سیستم استفاده میشود.فعالیتهایی مانند دو ۴۰۰ متر،شنای ۲۰۰ متر و کشتی را می توان در این سیستم قرار داد.
 

برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 9 ارديبهشت 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

پیاده روی سریع ، بهترین ورزش چربی سوز

 
 
 
پیاده روی سریع ، بهترین ورزش چربی سوز :
 
 در میان ورزش های هوازی شناخته شده ، بهترین ورزش پیاده روی سریع یا دویدن آهسته می باشد . برای جلوگیری از فشار به زانوها بهتر است روی چمن یا زمین خاکی تمرین کنید و حتماً از کفش های مناسب استفاده کنید . میزان سوخت چربی در این تمرین بسیار زیاد است . در تمام مدت تمرین به وضعیت تنفس خود دقت داشته باشید . سعی کنید تا جایی که ممکن است نفس های عمیق و منظم داشته باشید تا هوای بیشتری به ریه ها برسد .
 
هدف از انجام ورزش های چربی سوز ، سوزاندن چربی در همان زمان انجام تمرین ها نیست . زیرا تحقیقات نشان داده است هر دقیقه ورزش ، مقدار کالری کمی را می سوزاند ، مثلاً 20 دقیقه دویدن حدود 180 کالری را که برابر با یک لیوان شیر می باشد ، می سوزاند . اگر بخواهید یک کیلو چربی را با دویدن بسوزانید باید هفته ها بدوید !!! اما هدف از انجام تمرین های هوازی ، سوزاندن چربی در ساعت های بعد از تمرین می باشد چرا که عادت به انجام ورزش های چربی سوز باعث زیاد شدن آنزیم های چربی سوز شده بطوری که در تمام مدت شبانه روز ، بدن شما بیشتر انرژی خود را به جای قندها از چربی ها بدست می آورد .
 
کلمه ی هوازی به معنای تأمین اکسیژن مورد نیاز برای سوخت و ساز از راه تنفس می باشد . مولکول های قند توانایی تولید انرژی را از طریق بی هوازی یعنی بدون حضور اکسیژن دارند اما مولکول های چربی فقط در شرایط هوازی یعنی در حضور اکسیژن ، می سوزند و تولید انرژی می کنند . بنابراین به منظور از بین بردن چربی های اضافی ، ورزش های هوازی بهترین راه می باشند .
 
ورزش های هوازی باعث به حرکت درآوردن چربی داخل عضلات شده و انرژی مورد نیاز بدن را بیشتر از طریق سوزاندن چربی ها تأمین می کنند . در نتیجه ، انجام این ورزش ها باعث می شود تا شما چاق نشوید .
 
مشخصات یک ورزش هوازی عبارت است از :
 
1. مداوم و پیوسته باشد .
 
2. سرعت ثابت داشته باشد .
 
3. عضلات بزرگ بدن مثل عضلات پاها را درگیر کند .
 
4. ضربان قلب از حد مجاز ، بالاتر نرود .
 
ملاک ورزش های هوازی ، تداوم در حرکات و داشتن سرعت ثابت در تمام مدت انجام آنها می باشد ولی ورزش هایی که شامل حرکات سریع و جهشی می باشند مثل والیبال ، فوتبال و تنیس و ... بیشتر بی هوازی و قند سوز هستند . ورزش های هوازی به منظور چربی سوزی باید هر روز حداقل به مدت 20 دقیقه انجام شوند . اگر ورزشی مثل پیاده روی سریع را انتخاب می کنید ، 10 دقیقه جهت گرم کردن اولیه به این زمان اضافه کنید . البته اگر بتوانید زمان بیشتری را به این ورزش ها اختصاص دهید ، بهتر است .
 

برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 20 ارديبهشت 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?


© All Rights Reserved to kungfutoafire.LOXBLOG.COM / Theme by:
bahar 20

?