توآ - ذاتما


توآ - ذاتما

« شکوه پیر هستی »

جمله انگیزشی ورزشی

ابتدا و انتهای هنر های رزمی ادب و نزاکت است که همیشه باید به طور صحیح رعایت شود
سوسای اویاما

برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 30 فروردين 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

در طول دورهٔ کووید ۱۹ فعال باشید

در طول دورهٔ کووید ۱۹ فعال باشید



در حال حاضر ویروس کرونا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را آلوده کرده است. از طرفی ترس از این ویروس سبب شده بسیاری از افراد در خانه مانده و خود را قرنطینه کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه در دوران کرونا فعال باشیم؟ آیا ورزش در این دوران خطرناک است؟


فعالیت فیزیکی چیست؟

فعالیت فیزیکی شامل همهٔ انواع فعالیت‌های تفریحی،مشارکت‌های ورزشی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و همچنین فعالیت‌هایی که در محل کار، خانه و باغ انجام می‌دهید است.

فعالیت فیزیکی فقط شامل ورزش و تمرینات ورزشی نیست، بلکه بازی کردن، رقصیدن، باغبانی و حتی تمیز کردن خانه و حمل خریدهای سنگین نیز همه قسمتی از فعالیت‌های بدنی هستند.

در طول مدت همه‌گیری کووید ۱۹ که بسیاری از ما تحرک بدنی کمتری داریم، برای افراد در هر سن و توانایی بدنی‌ای بسیار مهم‌تر از قبل است که تا آنجا که می‌توانند فعال بوده و تحرک داشته باشند. حتی انجام ۳ تا ۵ دقیقه فعالیت بدنی مثل راه رفتن یا حرکات کششی بعد از نشستن طولانی‌مدت به شما در کاهش فشار ماهیچه‌ها، تسکین تنش ذهنی و بهبود گردش خون و فعالیت عضلات کمک می‌کند.

فعالیت بدنی مرتب همچنین می‌تواند به شما روزی ایده‌آل را هدیه کرده و راهی برای ارتباط با خانواده و دوستان باشد.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 29 فروردين 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

چگونه با وجود کرونا ورزش کنیم و در خطر ابتلا نباشیم؟

چگونه با وجود کرونا ورزش کنیم و در خطر ابتلا نباشیم؟

ویروس کرونا که امروزه اسم آن را زیاد می‌شنویم، تا امروز تعداد زیادی از کشورهای جهان را درگیر خود کرده‌ است. ویروس کرونا یا کوید ۱۹ از طریق قطره‌های تنفسی آلوده خارج شده هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده، یا لمس محیط‌های آلوده و سپس دست زدن به چشم، بینی و دهان منتقل می‌شود.

تقریبا از اوایل اسفندماه مدارس و دانشگاه‌ها در ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند. احتمالا این سوال در ذهنتان بوجود آمده که آیا با وضعیت موجود می‌توان به باشگاه رفت؟ با وجود ارتباط نزدیک با دیگران، شلوغی، تنفس سخت و دستگاه‌های موجود در باشگاه‌های ورزشی که مدام لمس می‌شوند، باشگاه ورزشی ممکن است محیط خطرناکی برای شیوع ویروس کرونا باشد. با این حال این موضوع به مکانی که زندگی می‌کنید و میزان شیوع ویروس در محل زندگی‌تان بستگی دارد.

توصیه ما این است این مدت فقط در خانه ورزش کنید اما…

اگر در محل زندگی‌تان ویروس کرونا شیوع پیدا کرده‌ است، قطعا خطر شیوع آن در باشگاه‌ها نیز وجود دارد، در این صورت بهتر است به باشگاه نروید. اما حتی اگر هیچ موردی از کرونا در محل زندگی‌تان وجود ندارد، بهتر است احتیاط کنید و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

به منظور پیشگیری از این ویروس، شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون، لمس نکردن صورت، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، و ماندن در خانه در صورت مریض بودن را فراموش نکنید. تماس‌های فیزیکی، مانند دست دادن را محدود کنید و هنگام ورود و قبل از خروج از منزل حتما دستتان را به درستی بشویید.


نکات بهداشتی ورزش در شرایط کرونا

    از وسایل ورزشی پارک‌ها استفاده نکنید و در صورت نیاز از دستکش استفاده شود و در پایان دست‌ها را بشویید.
    چه در اماکن ورزشی رو باز و چه در فضای بسته، فاصله حداقل ۲ متری را با دیگران رعایت کنید.
    وسایل و تجهیزان ورزشی را پس از هر بار ورزش، ضد عفونی کنید.
    هنگام ورزش کردن از لمس صورت خودداری کنید.
    از فعالیت در سالن‌های ورزشی بدون تهویه خودداری کنید.
    از انجام فعالیت‌های آبی، مانند شنا و واترپلو خودداری کنید.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 28 فروردين 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

چگونه در تعطیلات نوروز به ورزش ادامه دهیم؟

چگونه در تعطیلات نوروز به ورزش ادامه دهیم؟

دوران تعطیلات نوید شادی و استراحت را به ما می‌دهند، اما این دوران با رفتن به مهمانی‌ها و خوردن غذاهای پرکالری هم همراه است؛ همچنین کمبود وقت و یا رفتن مسافرت ممکن است افراد برنامه ورزشی معمول‌شان را کنار بگذارند. برای اینکه بتوانید فعالیت جسمی‌تان را در دوران تعطیلات ادامه دهید، رعایت این نکات به شما کمک خواهند کرد:


- برای ادامه دادن به فعالیت جسمی می‌توانید برنامه ورزشی‌تان را طوری تغییر دهید تا با وضعیت دوران تعطیلات تطبیق پیدا کند. برای مثال اگر کلاس‌ ورزشی که به آن می‌رفتید تعطیل است، می‌توانید به جای آن به شنایا دوچرخه‌سواری بپردازید.


- به جای این که ورزش را از برنامه روزانه‌تان حذف کنید، سعی کنید که سایر کارهای غیرضروری را حذف کنید. حفظ تناسب بدنی را در راس سایر کارها قرار دهید و زمان معینی را به ورزش کردن اختصاص دهید.
ادامه دادن به ورزش در این دوره سال که اغلب افراد بیش از حد معمول غذا می‌خورند، ضرورت بیشتری هم دارد و حتی اگر بتوانید باید میزان فعالیت جسمی‌تان را افزایش دهید. به یاد داشته باشید که هدف شماره یک‌تان باید سالم ماندن و پیشگیری از اضافه وزن باشد.


- اگر در یک روز معین خیلی سرتان شلوغ است، انعطاف‌پذیر باشید و برنامه فعالیت جسمی‌تان را با شرایط آن روز تطبیق دهید. اگر در یک روز در ساعتی که همیشه به سالن ورزشی می‌رفتید باید به مهمانی بروید، می‌توانید آن روز یک ساعت زودتر از خواب بلند شوید و به پیاده‌روی یا دویدن آرام بپردازید، یا اینکه در صورت امکان به جای رفتن با ماشین، به پیاده روی سریع خودتان را به محل مهمانی برسانید.


- برنامه ورزشی‌ معمول‌‌تان را متنوع کنید تا از ملال آور شدن آن جلوگیری شود. برای مثال اگر برنامه ورزشی‌تان چهار روز دویدن در روز بوده است، می‌توانید یک روز بدوید، یک روز شنا کنید و دو روز وزنه بزنید. انجام ورزش‌های جدید می‌توانید انگیزه شما را برای فعالیت جسمی افزایش دهد.


- برای صرفه‌جویی در وقت، فعالیت جسمی را با تعهدات خانوادگی‌تان در هم بیامیزید. برای مثال می‌توانید بچه‌ها را برای پیاده‌روی بیرون ببرید یا به همراه افراد خانواده برای گشت و گذار در طبیعت به مناطق نزدیک محل سکونت‌تان بروید یا به انجام ورزش‌های گروهی با آنان بپردازید.


- در طول تعطیلات می‌توانید فهرستی از مناطقی از بدن‌تان که نیاز به کار کردن بر روی آن دارد برای مثال تقویت بازوها یا کوچک کردن شکم، تهیه کنید و خود را آماده کنید تا برای رسیدن به این هدف اندکی به خود سخت بگیرید و انضباط‌تان را حفظ کنید.


- برای سال آینده یک شاخص معین در بهبود وضعیت بدنی را برای خود تعیین کنید برای مثال کم کردن وزن‌تان تا یک حد معین. اگر با رژیم غذایی و ورزش بتوانید به این هدف برسید، اعتماد به نفس‌تان افزایش خواهد یافت.


- اگر در ایام تعطیلات امکان رفتن به سالن ورزشی را ندارید، یک برنامه روتین برای ورزش در خانه برای خود تهیه کنید. بسیاری از حرکات ورزشی مانند دراز و نشست یا شنا رفتن نیازی به تجهیزات خاصی ندارند و در خانه قابل انجام هستند.


- توجه داشته باشید از هر موقعیت و مکانی می‌توانی برای ورزش کردن استفاده کرد چه در مسافرت باشید، چه در خانه چه در طبیعت باشید چه در فروشگاه، می‌توانید به ورزش کردن‌تان ادامه دهید. یک جفت کفش مناسب برای دویدن یا پیاده‌روی یک جفت جوراب تمیز و چند وزنه سبک به همراه خود داشته باشید تا از هر وقتی که گیرتان می‌آید برای انجام فعالیت جسمی استفاده کنید.


منبع :hamshahrionline.ir


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 24 فروردين 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

افزایش اعتماد به نفس با روزی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی

افزایش اعتماد به نفس با روزی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی



برای افزایش اعتماد به نفس و کاهش آسیب‌های اجتماعی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.

سلامت و بهداشت بدن در برابر بیماری‌ها، بازسازی بدن به منظور رفع نقایص جسمی و افزایش کارایی، پرورش روان و ایجاد زمینه برای استقلال شخصیت، تقویت روان و غلبه بر عادت های بد و ایجاد حس رقابت سالم از اهداف ورزش کردن است .ورزش سبب بهبود کیفیت زندگی انسان به لحاظ جسمانی و روانی خواهد شد. همچنین از آثار روانی ورزش می‌توان به افزایش اعتماد بنفس، کاهش استرس و اضطراب، امید به زندگی، شور و نشاط و از لحاظ جسمانی به بهبود کیفیت فعالیت های روزمره، عدم خستگی و خمودگی، پیشگیری از به وجود آمدن ناهنجاری های اسکلتی و بیماری ها و از بعد اجتماعی به کاهش آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد اشاره کرد.

 در ورزش کودکان وظیفه والدین و مربیان این است که سعی کنند کودکان را به ورزش ها و بازی هایی هدایت کنند که فکر، روح، جسم و شخصیت آنها را بسازد و آن ها را برای زندگی اجتماعی سالم و مفید آماده کند. در حقیقت از راه ورزش می توان کودک را تربیت کرد و بسیاری از یاد گرفتنی ها را به او آموخت.

برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس، پیشگیری از شدت بیماریها و از بین بردن افسردگی و سرخوردگی در زندگی فردی و اجتماعی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشید. البته اگر مشکل جسمانی یا بیماری خاصی دارید حتما قبل از ورزش با پزشک مشورت کنید.

در هنگام ورزش حتما از آب استفاده کنید که بهتر است این آب به صورت جرعه جرعه در طول ورزش نوشیده شود. ضمن این که فاصله وعده غذایی تا ورزش بیشتر از ۲ساعت باشد و بعد از اتمام ورزش دوش بگیرید، این کار به ریکاوری و سرحالی بدن کمک می‌کند. امید است که ورزش در جامعه ما به صورت یک عادت دائمی مثل غذا خوردن تبدیل شود تا از طریق آن جلوی بسیاری از امراض گرفته شود.


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 10 فروردين 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

توصیه‌های‌ ورزشی برای مادرانی که مشغله زیاد دارند

توصیه‌های‌ ورزشی برای مادرانی که مشغله زیاد دارند

مادران می توانند به همراه کودک و خانواده‌ خود ورزش کنند‎.

 بیشتر مادرانی که به تازگی بچه دار شده‌اند یا کودکان کوچک در خانه دارند زمان کافی برای ورزش کردن پیدا نمی‌کنند و یا توجهی به سلامتی خود ندارند. این افراد می‌توانند به روش های خاصی ورزش را به برنامه روزانه خود اضافه کنند.

 مادرانی که به تازگی بچه دار شده‌اند باید به نکات زیر توجه کنند:

 1. به بدن خود توجه کنید

افرادی که بچه دار شده‌اند معمولا احساس خستگی زیادی می‌کنند و منتظر فرصت هستند تا بخوابند. بعد از سه ماه معمولا این مادران علاقه دارند تا ورزش را شروع کنند و به حالت ایده آل خود باز گردند. این افراد باید به بدن خود توجه کنند و هر چند کم در طول روز فعالیت هایی مانند پیاده روی داشته باشند. می‌توانید این کار را در خانه نیز انجام دهید. برای مثال 30 ‌دقیقه برای انجام چند حرکت یوگا وقت بگذارید.

 2. سعی کنید به همراه خانواده‌ ورزش کنید و آمادگی جسمانی را افزایش دهید

مادران زمانی برای انجام ورزش حرفه‌ای ندارند. می توانید به همراه کودک و خانواده‌ خود ورزش کنید. انجام حرکات ورزشی در خانه و همراه خانواده‌ گزینه مناسبی برای مادران است. کودک خود را برای پیاده روی بیرون ببرید.

 3. صبور باشید

 صبر به شما کمک می‌کند تا به اهداف کوتاه مدت خود برسید. اهداف یک شبه به دست نمی آیند. واقع بین باشید و برای افزایش میزان ورزش و افزایش آمادگی جسمانی صبر داشته باشیم.

 4. اجتماعی باشیم

نباید فکر کنید که بچه دار بودن باعث می‌شود که شما نتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید یا در کلاس‌های ورزشی و گروه‌های ورزشی شرکت کنید. نیازی نیست که حتما ساعات زیادی از روز را صرف این کار کنید می توانید در روز نیم ساعت برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و ورزش کردن با آنها زمان بگذارید.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 1 فروردين 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

در تعطیلات نوروز به چه صورت وتا چه اندازه ورزش کنیم؟

در تعطیلات نوروز به چه صورت وتا چه اندازه ورزش کنیم؟

ورزش در نوروز چگونه باید باشد؟

تعطیلات نوروز مخصوصا به خاطر طولانی بودن آن، ایامی است که الگوهای بدنی و تغذیه ای بسیاری از ما تغییر می کند و تازه بعد از تعطیلات متوجه می شویم که با پرخوری و کم تحرکی چه بلایی سر خودمان آورده ایم و افسوس ها و استرس ها و سردرگمی بین استفاده از راهکارهای مختلف برای آب کردن چربی های اضافه و درمان مشکلات اسکلتی ـ حرکتی آغاز می شود. پیشنهادهایی را در رابطه با الگوهای ورزشی و حرکتی درایام نوروز برای شما یادآور می شویم.

 الگوهای ورزشی در ایام نوروز

- غافلگیری عضلات

افراد متناسب با نوع و میزان فعالیت خود از یک الگوی تقریبا مشخص فعالیت بدنی در طول روز برخوردار هستند. این فعالیت ممکن است در حد سرکار رفتن و جابه جایی بین محل کار و منزل باشد و برای تعدادی نیز علاوه بر انجام فعالیت روزمره، حضور در باشگاه های ورزشی، پارک یا پیاده روی باشد.

این الگو در تعطیلات نوروز به دلایل مختلف همچون سفررفتن، دید و بازدیدها، به هم خوردن ساعات خواب و بیداری و حضور بیشتر در جمع خانواده تا اندازه ای تغییر می کند و ممکن است باعث کم تحرکی افراد شود.

استراحت طولانی مدت و نشستن بد و زیاد در برابر تلویزیون باعث ضعف عضلانی و در نتیجه باعث کمردرد و گردن درد می شود. به منظور پیشگیری از بروز این مشکلات لازم است افراد از ورزش های گردن، پشت و کمر کمک بگیرند و از بی تحرکی طولانی اجتناب کنند.

- ورزش حرفه ای ممنوع !

برخلاف عده ای که تعطیلات را فرصتی برای بی تحرکی، زیاد خوابیدن و از خانه بیرون نرفتن می دانند و این روش را شیوه دلخواه و مناسب خود برای استراحت کردن تعریف می کنند، عده ای دیگر نیز تعطیلات را زمانی مغتنم برای جبران زمان های از دست رفته به منظور تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه ای تلقی می کنند.

متوسل شدن به هر کدام از این روش ها بسیار خطرناک و آسیب زننده است. بدن در عرض یک سال عادت به انجام فعالیت محدودی داشته و مواجه کردن آن با ورزش های پرتحرکی همچون فوتبال، والیبال یا کوهنوردی سنگین می تواند عارضه ساز باشد. ممکن است فرد مبتلا به مشکلات قلبی یا فشار خون پنهان باشد که از آن خبر ندارد و انجام فعالیت سنگین به صورت ناگهانی باعث آسیب آنها می شود.

اگر افراد در طول سال ورزش نمی کنند یا نسبت به سلامت خود مطمئن نیستند، از انجام ورزش سنگین و حرفه ای باید خودداری کنند. اطمینان به معنای این نیست که علامت و نشانه ای از درد در یکی از نواحی بدن داشته باشیم. خیلی از افراد ممکن است بظاهر سالم بوده، ولی گرفتگی عروق قلبی، دیابت یا سایر بیماری ها را داشته باشند.

- پیاده روی، بهترین ورزش

منحصر به فردترین روشی که اغلب متخصصان بر بی خطر بودن و تاثیرات بالای آن بر سلامت اتفاق نظر دارند، پیاده روی است. با توجه به رطوبت موجود در هوا و کاهش آلودگی هوا توصیه می شود افراد در حد توان از 20 دقیقه تا یک ساعت در پارک ها و مکان های مناسب پیاده روی داشته باشند.

اگر هنگام ورزش یا حتی پیاده روی با تپش شدید قلب، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه یا هر علامتی مواجه شدید، به آن توجه و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که افراد می خواهند با وسایل ورزشی پارک ها ورزش کنند، از وسایل مناسب سن خود باید استفاده کنند.

افراد از کفش مناسب برای پیاده روی استفاده کرده و خانم ها از پیاده روی با کفش پاشنه بلند و آقایان هم از پیاده روی با کفش مهمانی اجتناب کنند.

- مراقبت لازم برای دیابتی ها

کنترل بیماری دیابت، کنترل و کاهش وزن، آمادگی عضلانی، کاهش نیاز به داروهای خوراکی و انسولین از جمله فواید انجام ورزش برای مبتلایان دیابت است. صالحی درباره مراقبت های قابل توجه در حین ورزش توسط این افراد می گوید:این افراد همیشه دستگاه قندسنج، قرص ها و انسولین را باید به همراه داشته باشند. در کنار این موارد، مواد قندی و کربوهیدرات نیز به همراه داشته باشند چون ممکن است به علت تغییر فعالیت با افت قند خون مواجه شوند که با استفاده از کربوهیدرات (البته به میزان محدود و کنترل شده طبق توصیه پزشک) می توانند جلوی افت قند را در حین ورزش بگیرند.

-  آرامش عضلات خسته بعد از پذیرایی

استفاده از ظروف سنگین هنگام پذیرایی، پرکردن سینی چای و خم شدن ممتد باعث خستگی عضلات در پایان مهمانی یا آخر شب برای میزبان می شود که با انجام چند حرکت ورزشی می توانید آرامش را به عضلات خود بازگردانید.

انجام حرکات کششی را برای شل شدن عضلات مفید است استفاده از حرکات تقویت کننده برای تقویت عضلات کمر، دست، پا و گردن در رفع خستگی بدن بسیار موثر است. نمونه این ورزش ها را می توانید در اینترنت پیدا کنید؛ مانند ورزش کشش پا و بازوی مخالف به مدت 10 تا 15 ثانیه با چند تکرار (حالت چهار دست و پا قرار بگیرید و دست و پای مخالف را بکشید). ایجاد فشار در ناحیه گردن از طریق قرار دادن دست روی پیشانی و فشار آن رو به جلو به مدت 10 تا 15 ثانیه و ادامه این حرکت در هر چهار جهت نیز از جمله ورزش هایی است که در منزل و براحتی قابل انجام است. این متخصص پزشکی ورزشی تأکید می کند:قطع یکباره ورزش هم اصلا کار درستی نبوده و آسیب زننده است.

- ضرورت و فواید پیاده روی

کاهش 58 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2، تقویت قلب، کاهش سرعت تحلیل استخوان ها، تسکین و درمان افسردگی، کاهش میزان خطر ابتلا به سرطان پستان و کولون (روده بزرگ)، افزایش سلامت عمومی بدن، تناسب اندام و پیشگیری از مشکلات از اسکلتی، عضلانی و چاقی، فواید حاصل از پیاده روی روزانه است.

- ورزش کردن بچه ها را به بازی تبدیل کنید

افزایش حجم کالری و ایجاد عادات غذایی اشتباه و در نتیجه چاقی، از دستاوردهای نوروز برای بچه ها می تواند باشد. به والدین توصیه می شود به ورزش کردن بچه ها در قالب بازی بیشتر توجه کنند.بسیار مهم است که ورزش و بازی بچه ها شکل رقابت و برد و باخت نداشته باشد تا علاوه بر ترغیب آنها به ورزش، مانع مصدومیت احتمالی کودکان شویم.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 2 فروردين 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?


© All Rights Reserved to kungfutoafire.LOXBLOG.COM / Theme by:
bahar 20

?