توآ - ذاتما


توآ - ذاتما

« شکوه پیر هستی »

تاثیر ورزش بر سطح کلسترول خون

 

تاثیر ورزش بر سطح کلسترول خون


تحقیقی که اخیرا” در دانشگاه آلابام  بیرمنگهام انجام شده  نشان داده است که فعالیت های بدنی طولانی مدت نسبت به فعالیت های ورزشی سخت و کوتاه مدت اثر بیشتری در کاهش سطح کلسترول خون دارند. اگرچربی خونتان بالا ست باید بدانید که تنها استفاده از رژیم غذایی کم چربی نمی تواند شما را در کاهش سطح کلسترول خونتان یاری نماید برای این امر باید میزان کالری دریافتی خود را نیز کنترل نمایید. به عبارت دیگر رژیم غذایی تنها هنگامی می تواند سطح کلسترول خون شما را تنظیم نماید که میزان کالری دریافتی نیز تا حد نرمال تقلیل یابد چربی های اشباع شده در گوشت و فرآورده های تهیه شده از شیر کامل در بدن انسان تبدیل به ماده ای به نام استن می شوند. کبد از این ماده برای ساختن کلسترول استفاده می کند. در صورتی که
میزان کالری که شما می سوزانید بیش از آن حدی باشد که وارد بدن شما شده است
بدن از استن برای تولید انرژی و جبران این کمبود استفاده می کند. به
عبارتی دیگر ورزش با افزایش مصرف کالری و استفاده از استن در تولید انرژی و
جبران کمبود کالری، از تجمع این ماده در بدن شما جلوگیری به عمل می آورد.
حال نکته مهم این است، کدام ورزش برای شما  مفید تر خواهد بود. ورزشهای سخت
موجب بروز آسیب های عضلانی و به تبع آن دردها و کشیدگی ها و کوفتگی های
ماهیچه ای می شود. لذا انجام آن می تواند موجب شود که شما تا چند روز بعد
از انجام یک تمرین نتوانید تمرین دیگری را انجام دهید در صورتی که انجام
فعالیت های سبک تر و طولانی مدت این آسیب ها را وارد ننموده و به شما اجازه
می دهد تا با انجام یک فعالیت مستمر و همه روزه بدن خود را در کاهش سطح
کلسترول خون یاری کنید
افزايش كلسترول مفيد با ورزش
تحقيقات نشان مي دهد كه ورزش هاي ايروبيك مي تواند باعث افزايش كلسترول HDL(موسوم به كلسترول خوب) در بدن شود، اگرچه تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد كه ورزش به تنهايي نمي تواند براي كنترل چربي بدن كافي باشد. براساس تحقيقات جديد دانشمندان ورزش هاي هوازي مثل پياده روي، دوچرخه سواري يا شنا، به مدت حداقل دو بار در تايم هاي يك ساعته يا چهار بار در تايم نيم ساعته طي يك هفته مي تواند ميزان HDL خون را افزايش دهد.
براساس تحقيقاتي كه پزشكان در دانشگاه توكيو انجام دادند و طي آن نتايج 25 كار پژوهشي روي ارتباط ورزش و ميزان كلسترول HDL خون بررسي شد مشخص گرديد ورزش هوازي به مدت حداقل دو ساعت در هفته مي تواند ميزان HDL خون را افزايش دهد. در مجموع در اين مطالعات بيش از هزار و 400 زن و مرد مورد بررسي قرار گرفتند. در اين تحقيق افراد به 3 گروه مختلف تقسيم شدند، اول گروهي كه طي هفته 3 يا 4 بار بين نيم تا يك ساعت ورزش هاي مختلف هوازي انجام مي دادند، دوم گروهي كه ميزان ورزش هفتگي آنها كمتر از يك ساعت بود و سوم گروهي كه تقريباً هيچ ورزشي انجام نمي دادند، در نهايت پس از 8 تا 12 هفته تمرينات مشخص شد افرادي كه ورزش منظم مي كردند افزايش نسبي كلسترول HDL در خون آنها مشهود بود كه در دو گروه ديگر اين تغيير ديده نشد. افزايش كلسترول HDL برخلاف كلسترول LDL يك حسن محسوب مي شود و در واقع موضوع مهم در مورد چربي ها نسبت ميان كلسترول HDL و كلسترول LDL است و اگر افزايش HDL باعث بهبود اين نسبت شود خطر سكته قلبي و بيماري هاي قلبي كاهش مي يابد.براساس نتايج تحقيقات گروه پزشكي قلبي سانفرانسيسكو افزايش HDL و كاهش نسبت LDL به HDL مي تواند 5 درصد حملات قلبي در مردان و 7 درصد حملات قلبي در زنان را كاهش دهد. در حال حاضر در بسياري از نقاط جهان افراد به دليل مشكلات مختلف نمي توانند زمان هاي زيادي را به ورزش اختصاص دهند اما دكتر يانكي كايامادا پزشك ارشد اين تحقيقات مي گويد حتي مدت كوتاه ورزش كردن، حتي يك تمرين  15 دقيقه، به صورتي كه هر روز باشد، يا زمان بيشتر مثلاً 30 دقيقه 3 يا 4 بار در هفته مي تواند تاثيرات بسيار مثبتي روي سلامتي افراد داشته باشد و باعث كاهش احتمال بيماري هاي قلبي در آنها شود. دكتر كايامادا مي گويد بيشترين تاثير افزايش HDL در افرادي است كه اضافه وزن ندارند و رژيم هاي غذايي آنان سالم است.


بیماری قلبی:

تحقیقات بسیاری نشان داده اند كه ورزش مرتب خطر حمله ی قلبی را كاهش می دهد. خصوصا در افرادی كه بیماری عروق كرونر دارند.
 
منافع خاصی كه از ورزش برای افرادی كه بیماری قلبی دارند حاصل می شود شامل:


تقویت شدن عضله ی قلب
 
حملات كمتر آنژین قلبی
 
كاهش سطح كلسترول
 
كاهش تشكیل پلاك درون شریانها
 
كنترل بهتر وزن و كلسترول
 
ورزش ایروبیک (هوازی) ورزشی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حمله قلبی را کاهش دهد.
 
كلسترول بالا

کلسترول در سلولهای مختلف بدن یافت می شود. کلسترول در واقع برای حیات ضروری است اما اگر میزان نوع بد كلسترول در خون افزایش یابد می تواند موجب بیماری قلبی شود.
 
به گفته دکتر ریچارد استین سخنگوی انجمن قلب آمریکا ، ورزش منظم هوازی كلسترول خوب خون را بالا می برد و كلسترول بد را كاهش می دهد. همچنین او تاكید می كند هنگامی كه ورزش با رژیم غذایی سالم و كم چرب همراه شود این تغییرات واضحتر خواهند بود.
ورزش ایروبیك یا هوازی نوعی از ورزش است كه می تواند باعث بهبود سطح كلسترول شود
بهترین نتیجه اي که از تمرینات ورزشی گرفته می شود این است که احتمال ابتلاي شما را به بسیاري از بیماري هاي جدي و کشنده مثل بیماري هاي قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت، چاقی، کلسترول بالا، سرطان سینه ، ایست و حملات قلبی و ورم مفاصل کاهش می دهد.
فواید دیگر ورزش کلید اصلی لاغر شدن و لاغر ماندن تنظیم نقطه چربی می باشد . یعنی بدن شما بیشتر چربی سوز شود تا ذخیره ساز چربی . چطور؟ با درست خوردن و بیشتر ورزش کردن. ورزش نقش مهمی را در تنظیم دوباره میزان آمینوآلکائیل ایفا می کند. اگر شما به طور مداوم در حال رژیم گرفتن و از دست دادن وزن بوده اید اما به یک نقطه رکود و سکون رسیده اید احتمالا بدن
شما تصمیم گرفته تا تعادل نقطه چرب ی در بدنتان حفظ شود . با افزایش میزان ورزش شما می توانید بدن را دوباره به حالت چربی سوزي برگردانده و به کم کردن وزن ادامه دهید.

خطر و شدت ابتلا به بیماري دیابت غیر ارثی را کاهش می دهد

ورزش ملایم و آرام که فقط 200 کالري در روز می سوزاند مانند یک پیاده روي 30 دقیقه اي می تواند خطر ابتلا به دیابت غیر ارثی را بکاهد. ورزش تاثیرانسولین را با کمک در رفع قند از خون قبل از اینکه به عنوان چربی ذخیره شود افزایش می دهد.
انسولین از تغییر و بازگشت چربی به گلوکز هم ممعانت می کند . تاثیر بیشتر انسولین با میزان پایین فشارخون ، میزان بالاي کلسترول خوب (بی ضرر ) و احتمال کم ابتلا به بیماري هاي قلبی نیز ارتباط دارد. ایمنی و مصونیت بدن را افزایش می دهد .
ورزش مرتب و ملایم تعداد سلولهاي گلبول سفید را افزایش می دهد تا توانایی بدن در برابر عفونت ها بیشتر شود. ورزش همچنین تعداد سلول هاي کشنده (سلولهاي بخصوصی که براي جنگ با بیمارهاي جدي و خطرناك تجهیز می شوند ) را افزایش می دهد و تولید پادزهر ها را در بدن می افزاید.
راه دیگري که ورزش توسط آن ایمنی بدن را افزایش می دهد کاستن استرس و نگرانی است . زیرا استرس به خودي خود می تواند سیستم ایمنی بدن را تحت فشار و تاثیر منفی خود قرار دهد.
ورزش های هوازی
ورزش های هوازی، ورزش هایی هستند که طي آن، تعداد زیادی از عضلات به کار گرفته شده و سبب افزایش ضربان قلب شما می شوند. در ورزش های هوازی تنفس شما عمیق تر خواهد بود. انجام ورزش های هوازی به مدت 30 دقیقه و حداقل 4 تا 5 روز در هفته برای شما بسیار سودمند خواهد بود. شما می توانید این 30 دقیقه را به دفعات تقسیم کنید، به عنوان مثال 10 دقیقه پیاده روی بعد از صرف سه وعده اصلی غذایی. اگر برای مدت زیادی ورزش نکرده اید قبل از هر چیز از پزشک خود در مورد افزایش فعالیت بدنی سئوال كنيد. قبل از ورزش به مدت 5 دقیقه بدن خون را گرم، و پس از ورزش بدن خود را سرد کنید. می توانید ورزش را به مدت 5 تا 10 دقیقه در روز شروع کرده، رفته رفته مدت آن را افزایش دهید تا بتوانید 150 تا 200 دقیقه در هفته ورزش کنید.
همیشه برای زمان ورزش خود برنامه ریزی کنید. اگر منتظر رسیدن زمان خالی برای انجام ورزش هستید، این فرصت هرگز دست نخواهد داد. انجام فعالیت‌های ورزشی به صورت دسته جمعی و همراه سایر اعضاي خانواده یا دوستانتان می تواند لذت بخش تر بوده و انگیزه بیشتری برای ورزش در شما ایجاد کند. همچنین فراموش نکنید هنگام ورزش به مقدار کافی آب بنوشید. ورزش های هوازی مانند:

•قدم زدن یا به آهستگي دویدن
•شنا یا نرمش در آب
•دوچرخه سواری
•رقصیدن
•ورزش هایی مانند والیبال، بسکتبال، تنیس و ...
•شرکت در کلاس های ایروبیک

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 12 دی 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?


© All Rights Reserved to kungfutoafire.LOXBLOG.COM / Theme by:
bahar 20

?